Malarstwo wielkoformatowe do wystawy świątecznej "Anioł Pasterzom mówił.."
Od czasów starożytnych wierzono w niewidzialne istoty, które pośredniczą między światem duchowym i ludźmi. W naszej kulturze postać anioła bierze swój początek z greckiego i rzymskiego antyku oraz judaizmu. W Biblii znajdujemy wzmianki o istotach stworzonych przez Boga, które w swym wyglądzie nawiązują do przedstawień znanych ze sztuki Bliskiego Wschodu, ale to grecka, skrzydlata Nike i rzymska Wiktoria (boginie zwycięstwa) wpłynęły na ukształtowanie anielskiego kanonu w sztuce europejskiej. Wg Ambrożego z Mediolanu w anielskiej hierarchii sześcioskrzydłe serafiny zajmują najwyższe miejsce. To chór pierwszy, przewyższający miłością wszystkie inne, dlatego też znajdują się najbliżej Boga i kontemplują Go. Znaczenie skrzydeł aniołów wyjaśnia Jan Chryzostom: „manifestują one wzniosłą naturę aniołów, dlatego Gabriel przedstawiony jest ze skrzydłami. Nie oznacza to, że w rzeczywistości je posiadają, ale są one atrybutem anielskiej mocy i nie mają żadnego innego znaczenia poza wskazaniem na wzniosłość ich natury”.
Anielskie prace powstały w grupach plastycznych, tworzone były w uduchowionym, anielskim klimacie.
Dorota Świdzińska
Studium ludzkiej sylwetki
Studium ludzkiej sylwetki jest podstawowym i niezwykle ważnym ćwiczeniem w nauce rysunku. Dzięki niemu rozwijamy zdolność obserwacji, przyswajamy podstawowe proporcje ludzkiego ciała, a także szukamy zależności pomiędzy poszczególnymi jego częściami. Studium postaci nie zawsze jest rysunkiem w pełni dopracowanym, pełnym szczegółowych detali czy światłocienia – jego podstawowym celem jest uchwycenie ciała w pewnej pozycji, często wystudiowanej, z uwzględnieniem pracy mięśni i ruchu. Prace powstały na zajęciach w pracowni MDK na Świerkowej
Martwa natura
Martwa natura W tym tygodniu rysunek!! Ustawiamy martwą naturę, podswietlamy i na dowolnej kartce ołówkiem, węglem lub sepią komponujemy na kartce przygotowany zestaw. Ważna jest kompozycja i Światłocień.
Wyslę jeszcze prace w drugim mailu. Dziękuję i pozdrawiam.
Dorota Świdzińska
Ciało
Ciało ludzkie było przedstawiane w rzeźbach, rysunkach, malarstwie we wszystkich epokach rozwoju kultury. W renesansie studiowanie ciała ludzkiego zostało oparte na czysto naukowych podstawach – poznawaniu anatomii. W tym celu malarze i rzeźbiarze potajemnie dokonywali sekcji zwłok i w ten sposób uczyli się budowy anatomicznej, struktury kości, mięśni i tkanki tłuszczowej.
Ponieważ akt jest jednym z najważniejszych i najczęściej występujących tematów w historii sztuki, dlatego też szczególne ma znaczenie dla naszej praktyki rysunku i malarstwa.
Jest to ogromne ważne artystyczne wyzwanie.
Na brystolu formatu 100/70 powstał rysunek przedstawiający nagą postać.
Perfekcję osiągamy poprzez długie i dogłębne studiowanie anatomii ludzkiej. Tak jak w każdej technice doświadczenie jest najlepszym sposobem na otrzymanie doskonałych rezultatów. Najpierw wykonujemy szybki szkic, zaznaczamy proporcje, wyznaczmy kierunki, sprawdzamy kompozycję, rozmieszczamy postać w całości na brystolu, rysujemy dużą postać, zajmującą całą powierzchnię. Następnie studiujemy anatomię, muskulaturę, którą będziemy przedstawiać za pomocą światłocienia.
Portret babci 18 – 27.03
Podstawowe proporcje twarzy dzielą ją na dwie części z oczami w połowie wysokości licząc od brody do czubka głowy. Dalej dolna połowę możemy podzielić na kolejne trzy wyznaczając wysokość ust i koniec nosa. Rysowanie twarzy zaczynamy od takiego prostego podziału. Dalej rysujemy miejsca na oczodoły (nie tylko na oczy), które pozwalają nam wyznaczyć miejsce na oczy i brwi oraz wyznaczają miejsce na cienie dodane w kolejnych fazach.
Uszy, przez swój nieregularny kształt sprawiają często dużo problemu, dlatego na początek rysujemy je zgeometryzowane, najczęściej zaczynające się na wysokości końca nosa i kończące się na wysokości oczu/brwi.
Włosy również zaznaczamy jako bryłę, dopiero w kolejnych fazach dodając cienie i fakturę.
Do pracy używalismy technik rysunkowych: ołówek, węgiel, sepia. Prace w formacie a3.
Dłonie i stopy
Na te części ciała zdecydowanie warto poświęcić uwagę Sprawiają one wiele trudności nawet najbardziej zaawansowanym rysownikom. Zanim zaczniemy rysować detale, rysujemy dłonie w uproszczonej wersji, zaznaczając kierunek pod jakim układa się granica między śródręczem a palcami oraz kierunki w jakich układają się zgięcia palców. Dopiero w kolejnej fazie rysujemy palce, które dla bezpieczeństwa warto za każdym razem policzyć. Podobnie postępujemy ze stopami.
Zadanie domowe
Dzień dobry. Ponieważ zajęcia plastyczne w MDK nie mogą się odbyć. Chciałabym prosić uczestników zajęć plastycznych wtorek i środa o wykonanie prac plastycznych w realizacji malarskiej. Format prac dowolny, nie mniejszy niż a3. Praca wykonana w kolorze dowolną techniką malarską lub rysunkową. Pracę wezmą udział w projekcie muzyczno- ilustratorkim. Tematy ilustracji:
- Karnawał lalek. Otwarcie balu.
- Klown
- Prezentacja księżniczek.
- Zaproszenie do walca.
- Ołowiane żołnierzyki.
- Wesołe marionetki.
- Tańczący Pierrot.
- Bal - zakończenie z fanfarami.
Prace można wykonywać w dowolnej kolejności. Proszę o przesłanie zdjęć z kolejnych efektów. Będę wstawiała je na stronę MDK. Do szybkiego zobaczenia. Dorota Świdzińska
Zadanie domowe
Ciało ludzkie było przedstawiane w rzeźbach, rysunkach, malarstwie we wszystkich epokach rozwoju kultury. W renesansie studiowanie ciała ludzkiego zostało oparte na czysto naukowych podstawach – poznawaniu anatomii. W tym celu malarze i rzeźbiarze potajemnie dokonywali sekcji zwłok i w ten sposób uczyli się budowy anatomicznej, struktury kości, mięśni i tkanki tłuszczowej.
Ponieważ akt jest jednym z najważniejszych i najczęściej występujących tematów w historii sztuki, dlatego też będzie szczególne miał znaczenie dla naszej praktyki rysunku i malarstwa.
To będzie ogromne ważne artystyczne wyzwanie.
Na brystolu formatu 100/70 powstanie rysunek przedstawiający nagą postać.
Przesyłam Wam do wyboru zdjęcia do wykorzystania w swojej pracy. Perfekcję osiągniecie poprzez długie i dogłębne studiowanie anatomii ludzkiej. Spróbujcie odtworzyć to co widzą Wasze oczy. Tak jak w każdej technice doświadczenie jest najlepszym sposobem na otrzymanie doskonałych rezultatów. Najpierw wykonujemy szybki szkic, zaznaczamy proporcje, wyznaczmy kierunki, sprawdzamy kompozycję, rozmieszczamy postać w całości na brystolu, rysujemy dużą postać, zajmującą całą powierzchnię. W tym etapie proszę o przesłanie mi zdjęcia. Możemy konsultować naszą pracę na grupie. Następnie studiujemy anatomię, muskulaturę, którą będziemy przedstawiać za pomocą światłocienia.
Niektórzy już zaczęli wykonywać tę pracę w pracowni. Niestety zajęcia nie mogą odbywać się w placówce MDK. Zachęcam Was do pracy w domu. Po tym okresie zrobimy piękną wystawę.
Proszę o przesłanie mi na utworzonej grupie Messenger wstępnego wyboru zdjęcia.
Działamy.
Dorota Świdzińska
Dekoracje jesienne: kwiaty z liści klonu
Kolory jesiennych liści zachwycają nas co roku. jesień to czas pomysłów na naturalne dekoracje. Liście mienią się pięknymi kolorami, a kasztany nabierają rumieńców. Uczestnicy pracowni plastycznej zebrali najpiękniejsze okazy liści klonu, kilka szyszek, żołędzi, gałązek głodu . Podczas zajęć zrobili z nich piękne i efektowne bukiety i stroiki.
Murale
W pracowni plastycznej na zajęciach malarstwa inspirowaliśmy się najpiękniejszymi muralami z całego świata. Powstały prace wielkoformatowe 2m/1,4m. Mogliśmy zaprezentować swoje prace podczas Festiwalu Nauki i Sztuki 2019 na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku oraz w Galerii Młodych w Młodzieżowym Domu Kultury w Białymstoku.
Uczestnikom serdecznie gratuluję!
"Pod gwiazdami"
Klimatyczna Wystawa "Pod gwiazdami", prace rysunkowe anioły - rzeźby, format 100/70 oraz rzeźby pełnoplastyczne - szopka i anioł.
„TWÓRCA NIEPODLEGŁEJ”
„TWÓRCA NIEPODLEGŁEJ” - wystawa prac plastycznych uczestników zajęć pracowni plastycznej Młodzieżowego Domu Kultury w galerii „Nowe Skrzydło” na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku
W związku z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, dzieci i młodzież z pracowni plastycznej, aktywnie uczestniczą w organizacji wielu wydarzeń jubileuszowych. Mają okazję wnikliwiej zapoznać się ze znaczącymi postaciami ówczesnego, historycznego dla Polski czasu.
Na zajęciach plastycznych, organizowanych w Zakładzie Edukacji Wizualnej,
w Instytucie Kulturoznawstwa i Sztuki Uniwersytetu w Białymstoku powstały portrety Józefa Piłsudskiego, tworzone w technikach malarskich – akwarela i akryl oraz rysunkowych – ołówek, sepia i techniki mieszane.
Wernisaż wystawy „Twórca Niepodległej” odbył się 8 listopada 2018 roku podczas Międzynarodowej Konferencji pt. „Dziecko w historii” na Wydziale Pedagogiki
i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, podziękowania uczestnikom wręczyła
prof. dr hab. Elwira Kryńska.
CIAŁO - WARSZTATY RYSUNKU
W czerwcu 2018 r. na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku odbyły się warsztaty rysunku, w których brali udział młodzież z pracowni plastycznych MDK (instruktor Dorota Świdziński i Zbyszek Świdziński) oraz studenci Zakładu Edukacji Wizualnej.
Tematem warsztatów była anatomia ludzkiego ciała, tajniki jego budowy oraz proporcji. Technika jaką się posługiwano to rysunek ołówkiem i węglem. Za modele posłużyły rysującym manekiny zaaranżowane w kilku układach ciała, na siedząco i na stojąco. Uczestnicy warsztatów wykonali studium całej postaci oraz kilka szkiców: fragmentów i detali anatomicznych. na kartkach ze szkicownika.
Po kilku godzinach, na zakończenie warsztatów, została zaaranżowana robocza wystawa w miejscu pracy twórczej, którą można było oglądać przez okres wakacji. We wrześniu, z okazji inauguracji Roku Artystycznego MDK wystawa została przeniesiona do Galerii Młodych MDK, gdzie odbył się jej uroczysty wernisaż.
WARSZTATY RYSUNKU – CZŁOWIEK
W dniach 8-9 czerwca 2018 roku na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UwB trwała XVI edycja Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki. W ramach tych uroczystości 9 czerwca 2018 r. przeprowadzone zostały WARSZTATY RYSUNKU pt. CZŁOWIEK. Wzięła w nich udział młodzież z pracowni plastycznych Młodzieżowego Domu Kultury wraz ze studentami Wydziału Pedagogiki i Psychologii UwB. Zajęcia zorganizowała i poprowadziła dr sztuki Dorota Świdzińska i Zbyszek Świdziński artysta plastyk, instruktor pracowni plastycznej MDK.
Podstawowym założeniem warsztatu były ćwiczenia rysunkowe w zakresie anatomii i proporcji postaci ludzkiej. Jako modele posłużyły damskie i męskie manekiny, zarówno stojące, jak i w pozycji siedzącej. Młodzież miała do dyspozycji różne media rysunkowe: ołówek, czarną kredkę i węgiel. Posługiwała się kilkoma formatami papieru w zależności od rodzaju rysunku. Szkice wykonywano na kartkach A3, natomiast studium rysunkowe na pełnym formacie A0.
Na zakończenie warsztatów zorganizowana została wystawa, na którą przybyli dziekan Wydziału Pedagogiki i Psychologii dr hab. Mirosław Sobecki prof. UwB oraz dyrektor MDK pani Iwona Szcześniak. Przedstawiciele władz obu placówek wręczyli młodym twórcom pamiątkowe dyplomy z podziękowaniem za udział w tym artystycznym wydarzeniu.
AUTOPORTRET
Autoportret to wejrzenie twórcy w głąb siebie samego. To analiza własnej powierzchowności ale i namysł nad sobą, swoją osobowością, temperamentem, nad swoim miejscem w świecie. Jest także rodzajem kontemplacji.
Takie zadanie malarskie otrzymała młodzież podczas zajęć w marcu br. Każdy z uczestników wykonał autoportret, posiłkując się twórcami z historii sztuki i malarzami współczesnymi. Powstała interesująca galeria autoportretów inspirowanych malarstwem Matissa, Gaugina, Picassa, a także polskich artystów Jana Dobkowskiego i Benona Liberskiego.
Nastoletnia młodzież, szczególnie wrażliwa na punkcie swojej osoby, podeszła do tej pracy z wielkim zaangażowaniem i powagą. Widać było, że temat autoanalizy pochłonął ich w pełni, dając możliwość egzystencjalnych przemyśleń.
Jesienne róże
Róże z liści klonu to doskonała alternatywa dla tradycyjnego jesiennego bukietu. Pięknie wybarwione listki tworzą urokliwą kompozycję w klasycznych kolorach jesieni. Najlepiej prezentują się w bukiecie, który możesz wstawić do zwykłego wazonu. Róże z liści to także świetny pomysł na zabawę z dziećmi, zwłaszcza, że kwiaty może bez trudu wykonać każdy - są bardzo proste do zwinięcia i nie wymagają czasochłonnych przygotowań.