ZADANIA DOMOWE - 12.04.2021 r.

Przez następny tydzień będziemy nadal pracować zdalnie. Niech Was to nie przerazi, ale zachęci do samodzielnej pracy. Będę przesyłać propozycje zadań i zabaw, abyście jeszcze bardziej motywowali się do teatralnego działania.

ĆWICZENIE 1

Dzisiaj zapraszam Was do ćwiczeń – zabawy buzi i języka - wymagających fantazji i  pełnego zaangażowania. Doskonale wiecie o tym, że scena i występy na niej wymagają bardzo dobrej dykcji; myślenia o tym, co mówimy i jak mówimy; świadomego używania swojego głosu, aby być przez widza słyszanym i rozumianym. Oczywiście mówię o ćwiczeniach naszego teatralnego warsztatu. Proponuję zabawę w trudne słowa i zdania. Przedstawione przeze mnie wierszyki musicie najpierw przeczytać lub przeczytają je Wasi rodzice,  po 2 – 3 razy. Kiedy już oswoicie się ze słowami, nawet tymi trudnymi, spróbujcie po małym fragmencie powtarzać je z pamięci. A jak już zapamiętacie cały tekst, wtedy rozpoczynamy ćwiczenia. Proszę, abyście je: zadeklamowali, zaśpiewali według ulubionej piosenki, powiedzieli szeptem, bezgłośnie, ziewając, jako kibice na stadionie, opowiadając zabawną historię lub straszną historię … . Jak widzicie pomysłów jest wiele. Niektóre z nich poznaliście na zajęciach. Myślę, że Wasza fantazja przyniesie jeszcze inne pomysły na ich wykonanie. Możecie swoje propozycje nagrać i mi je przesłać. Przekonamy się, ilu znajdzie się odważnych!

  1. Na peronie w Poroninie

pchła pląsała po pianinie.

Przytupnęła, podskoczyła

i pianino przewróciła.

  1. Kurkiem kranu kręci kruk,

kroplą tranu brudząc bruk,

a przy kranie,

robiąc pranie,

królik gra na fortepianie.

  1. Ćmy ściskają szczawiu liść:

ślub ślimaka święćmy dziś!

Świergot szczygli lśni na wiśni,

pasikonik skrzypce czyści.

(T. Rybicki „Szelest w Pyszczku”, M. Strzałkowska „Wierszyki łamiące języki”)

Powodzenia!

ĆWICZENIE  2

    To jest ćwiczenie wymagające więcej czasu, myślenia i … sami się przekonacie. Spróbujcie ułożyć krótki tekst, których słowa będą zaczynać się na tą samą literę. Niech Was to zadanie nie przerazi, ale sprawdzi Waszą kreatywność i wyobraźnię. Przesyłam przykłady tekstów dla starszej grupy:

  • „Dochodzenie detektywa Dudka dotyczyło diamentu Damy Dworu. Dokładnych dowodów dostarczył dozorca. Dodatkowo doktor Dobrudzki dostrzegł dwóch dryblasów dłubiących dziurę! Drużyna detektywa Dudka dopadła drani. Diament dano Damie Dworu. Delikatna Dama długo dziękowała detektywowi, draniom – darowała. „
  • „Żabki żmudnie żeglowały. Żywność żabek – żurawina. Żonkil żółty – żab żaglówką. Żegnał żabki żuraw-żaczek, żuki, żubry, żbik, żyrafa. Żółwie – żabek żałowały.

Posłużyłam się przykładem z książki H. Tomaszewskiej, Z. Olkiewicza pt. „Sekrety słów”, żeby pokazać Wam jak zabawne mogą to być historyjki, o różnej skali trudności w wymyślaniu treści. Czekam na Wasze propozycje – chciałabym, abyśmy wszyscy je przeczytali.

Miłej pracy!

facebooklogo pntablicalogo bip

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Deklaracja dostępności.