GRUPY DZIECIĘCE TETARU SZÓSTKA

(GRUPY STARSZE TAKŻE ZAPRASZAM DO PRZECZYTANIA TEGO WPISU)

„Dlaczego energia i precyzja są ważne na scenie”.

Witam Was

Dziś chciałabym poruszyć temat energii scenicznej oraz precyzji tego co robimy na scenie. Zależy nam, żeby widzowie nie nudzili się, chcieli nas oglądać i słuchać, byli zaciekawieni, może nawet się wzruszyli…..

Na początku zastanówcie się, kiedy macie ochotę kogoś słuchać….. Jak powinien mówić, żeby Was zainteresować i utrzymać Waszą uwagę. Pomyślcie też kiedy i dlaczego przestajecie słuchać i oglądać czyjegoś wystąpienia. Dlaczego tracicie zainteresowanie? Dlaczego zaczynacie się nudzić ? Zanim przeczytacie dalszą cześć mojego wpisu spróbujcie zapisać sobie swoje refleksje na ten temat. Przydadzą Wam się, nawet jeśli nie planujecie zostać w przyszłości aktorami. Sztuka przemawiania, występowania w taki sposób aby nas słuchano przydaje się w wielu zawodach.

Gdy ktoś mówi cichym, monotonnym głosem, nie patrzy na nas- można odnieść wrażenie, że właściwie nie bardzo go interesuje to o czym mówi. Wtedy słuchacz łatwo traci koncentrację, zaczyna myśleć o czymś innym i nudzić się . Kiedy ktoś mówi i porusza się z energią, okazuje emocje na scenie może nas tym „zarazić” i zainteresować. Możemy zacząć przeżywać to co się dzieje na scenie. Energia z jaką wchodzimy na scenę, to że gramy na sto procent sprawia , że widzów interesuje to co robimy. Jeśli się nie staramy, brak nam koncentracji, mówimy „pod nosem” a nasze ruchy są pozbawione energii to przedstawienie zaczyna się wydłużać, brak mu właściwego tempa, brak energii wysyłanej w kierunku widowni.

Energia dzieci jest niezwykła i wspaniała. Będąc dorosłym cudownie jest oglądać te emocje które potraficie wydobyć, waszą energię ,grę i zabawę. Oczywiście wszystko musi być odpowiednio przygotowane i przedstawione, żeby do widza dotarła treść. Za to odpowiada reżyser Waszego przedstawienia czyli w tym przypadku Ja.

Drugą ważną sprawą jest to ,że na scenie nie można robić czegoś „byle jak”. Gubi się wtedy sens przedstawienia, jego tempo, energia i treść. Dlatego precyzja czyli dokładność tego co robimy jest ważna. Przechodzimy z miejsca na miejsce w założonym momencie, bo gdybyśmy zrobili to później lub wcześniej, moglibyśmy przeszkodzić w działaniach innym aktorom, zasłonić ich lub zagłuszyć. Kiedy mówią inni skupiamy się na nich bo dzięki naszej uwadze widzowie też kierują uwagę tam gdzie powinni w danym momencie-na to co jest ważne dla danej sceny . Żeby rekwizyty mogły zostać zauważone i zagrały swoją rolę też jest potrzebna dokładność w tym co robimy.

Kiedy oglądamy przedstawienie może nam się wydawać, że wszystko jest takie proste . Ja i moi aktorzy wiemy ile pracy wymaga zrobienie przedstawienia które jest zrozumiałe i ciekawe dla widza. Wiemy ile pracy , dokładności i cierpliwości wkładają w teatr moi aktorzy Ile razy powtarzamy daną scenę, żeby wszystko odpowiednio działało. Najpierw jest etap wspólnego wymyślania wszystkiego, szukania charakterystyczności postaci i sytuacji w których się coś dzieje. Szukanie rekwizytów i kostiumów, nauka używania ich tak aby były widoczne . Szukanie dokładności i energii w tym co robimy. To naprawdę dużo pracy ale i mnóstwo śmiechu i zabawy. Zdarzają się zabawne pomyłki lub sytuacje, są sceny szczególnie ulubione do grania przez aktorów . Za każdym razem szukamy kolejnych pomysłów na nasze postacie i sytuacje, tak żeby się nie nudzić .

Możliwe, że pisałam dziś o dość trudnych rzeczach, ale wiem że członkowie moich grup wiedzą o co chodzi, ponieważ często poruszamy te tematy w pracy przed premierą. Kiedy już wiemy co, gdzie, kiedy, po co i do kogo mówimy, szukamy tej energii, tych stu procent. Dzięki temu udaje nam się robić fajne przedstawienia (jest to moje własne zdanie, potwierdzone informacjami zwrotnym od widzów ).

Pozdrawiam Was wszystkich mocno. Ewa Gajewska-Jasińska

facebooklogo pntablicalogo bip

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Deklaracja dostępności.