Prawa Szachowej Krainy – remis
Nie zawsze partia kończy się zwycięstwem jednej ze stron. Taką sytuację, kiedy ani czarne ani białe nie mogą wygrać, nazywamy remisem.
Remis jest wtedy, gdy obu przeciwnikom zostają tylko króle. Jeśli białe albo czarne mają jeszcze jakąś figurę, ale nie wystarcza ona do dania mata (np. jeden goniec), to również jest remis.
Remis można również zaproponować przeciwnikowi w czasie gry, kiedy jest więcej bierek, ale przeciwnik może taką propozycję odrzucić i partia toczy się wtedy dalej.
WODA
wspomaga uczenie się i myślenie
Stres psychologiczny lub środowiskowy pozbawia ciało wody, odwadniając komórki. Gdy dostarczymy wody organizmowi, nawodnimy komórki, co pozwoli na zrelaksowanie się i pozbycie konsekwencji rekcji stresowych.
Woda
- Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu limbicznego.
- Wspomaga trawienie, jako rozpuszczalnik i nośnik enzymów trawiennych.
- Bierze udział w budowie i funkcji białek.
- Dzięki niej następuje rozwój sieci nerwowej.
- Wspomaga oddychanie. Utrzymuje wilgotność na powierzchni pęcherzyków płucnych, co umożliwia rozpuszczanie tlenu i wprowadzanie go do krwi.
- Umożliwia biegunowość komórkową.
Tradycyjnie dzienne zapotrzebowanie na wodę wynosi ok. 22g na 1,0 kg wagi ciała. W przypadku stresu zapotrzebowanie na wodę kilkakrotnie wzrasta.
Bicie w przelocie - ćwiczenia
Na szachownicach strzałką, zaznaczono ostatni ruch czarnych. Zastanów się, czy białe mogą zbić w przelocie jakiegoś czarnego pionka. Jesli tak, zaznacz strzałką, w jaki sposób moga to zrobić.
Szachowa magia – bicie w przelocie
Wiecie już doskonale, że pionek porusza się do przodu o jedno pole lub o dwa, jeśli jest to jego pierwszy ruch. Wiecie także, że pionki zbijają tylko na skos do przodu.
Każdy pionek, który robi swój pierwszy ruch, może przesunąć się o dwa pola do przodu. Jeżeli jednak pole, które w ten sposób przeskakuje (a właściwie nad nim przelatuje) jest atakowane przez pionka przeciwnika, to pionek ten może zostać zbity „w przelocie” tak, jak gdyby zrobił ruch tylko o jedno pole.
Szachowa bitwa – plan gry
- Początek partii ( debiut), zaczynamy lekkimi figurami: gońcami i skoczkami.
- Zajmujemy środek szachownicy (centrum).
- Wykonujemy roszadę, czyli zabezpieczamy króla.
- Układamy dalszy plan gry – atakowanie przeciwnika.
- Sprawdzamy, czy nasze bierki są chronione. Jeśli grozi zbicie, a bierka nie jest broniona – to trzeba ją bronić, albo przesunąć na bezpieczne pole.
- Sprawdzamy, czy żadna bierka nie wymaga poprawienia swojego ustawienia. Na przykład: skoczki nie lubią stać na brzegu szachownicy.
- Przyglądamy się uważnie bierkom przeciwnika i szukamy takiej, która jest niebroniona albo jest słabym punktem, który możemy zaatakować.
- Zastanawiamy się, w jaki sposób możemy zaatakować słabe punkty przeciwnika.