mask

Prawa Szachowej Krainy – remis

Nie zawsze partia kończy się zwycięstwem jednej ze stron. Taką sytuację, kiedy ani czarne ani białe nie mogą wygrać, nazywamy remisem.

Remis jest wtedy, gdy obu przeciwnikom zostają tylko króle. Jeśli białe albo czarne mają jeszcze jakąś figurę, ale nie wystarcza ona do dania mata (np. jeden goniec), to również jest remis.

Remis można również zaproponować przeciwnikowi w czasie gry, kiedy jest więcej bierek, ale przeciwnik może taką propozycję odrzucić i partia toczy się wtedy dalej.

WODA

wspomaga uczenie się i myślenie

Stres psychologiczny lub środowiskowy pozbawia ciało wody, odwadniając komórki. Gdy dostarczymy wody organizmowi, nawodnimy komórki, co pozwoli na zrelaksowanie się i pozbycie konsekwencji rekcji stresowych.

Woda

  • Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu limbicznego.
  • Wspomaga trawienie, jako rozpuszczalnik i nośnik enzymów trawiennych.
  • Bierze udział w budowie i funkcji białek.
  • Dzięki niej następuje rozwój sieci nerwowej.
  • Wspomaga oddychanie. Utrzymuje wilgotność na powierzchni pęcherzyków płucnych, co umożliwia rozpuszczanie tlenu i  wprowadzanie go do krwi.
  • Umożliwia biegunowość komórkową.

Tradycyjnie dzienne zapotrzebowanie na wodę wynosi ok. 22g na 1,0 kg wagi ciała. W przypadku stresu zapotrzebowanie na wodę kilkakrotnie wzrasta.

Bicie w przelocie - ćwiczenia

Na szachownicach strzałką, zaznaczono ostatni ruch czarnych. Zastanów się, czy białe mogą zbić w przelocie jakiegoś czarnego pionka. Jesli tak, zaznacz strzałką, w jaki sposób moga to zrobić.

Szachowa magia – bicie w przelocie

Wiecie już doskonale, że pionek porusza się do przodu o jedno pole lub o dwa, jeśli jest to jego pierwszy ruch. Wiecie także, że pionki zbijają tylko na skos do przodu.

Każdy pionek, który robi swój pierwszy ruch, może przesunąć się o dwa pola do przodu. Jeżeli jednak pole, które w ten sposób przeskakuje (a właściwie nad nim przelatuje) jest atakowane przez pionka przeciwnika, to pionek ten może zostać zbity „w przelocie” tak, jak gdyby zrobił ruch tylko o jedno pole.

Szachowa bitwa – plan gry

  • Początek partii ( debiut), zaczynamy lekkimi figurami: gońcami i skoczkami.
  • Zajmujemy środek szachownicy (centrum).
  • Wykonujemy roszadę, czyli zabezpieczamy króla.
  • Układamy dalszy plan gry – atakowanie przeciwnika.
  • Sprawdzamy, czy nasze bierki są chronione. Jeśli grozi zbicie, a bierka nie jest broniona – to trzeba ją bronić, albo przesunąć na bezpieczne pole.
  • Sprawdzamy, czy żadna bierka nie wymaga poprawienia swojego ustawienia. Na przykład: skoczki nie lubią stać na brzegu szachownicy.
  • Przyglądamy się uważnie bierkom przeciwnika i szukamy takiej, która jest niebroniona albo jest słabym punktem, który możemy zaatakować.
  • Zastanawiamy się, w jaki sposób możemy zaatakować słabe punkty przeciwnika.

Ćwiczenia Dennisona - rysowanie oburącz

Ćwiczenia Dennisona

Rysowanie oburącz

Rysujemy obydwoma rękami jednocześnie tak by rysunek z jednej strony osi był lustrzanym odbiciem drugiej strony. Można rysować w powietrzu na „niewidzialnej planszy”. Kładziemy nacisk na proces rysowania, a nie na efekt. Unikamy oceny zarówno pozytywnej jak i negatywnej.

Poprawa umiejętności szkolnych: rozumienie kierunków, kodowanie i dekodowanie symboli pisanych, pisanie, literowanie, matematyka.

Zmiany w zachowaniu i postawie: świadomość lewej i prawej strony, widzenie peryferyjne, świadomość ciała, koordynacja i specjalizacja rąk i oczu, rozwój zdolności sportowych i umiejętności ruchowych.

Ćwiczenia Dennisona - leniwe ósemki

Leniwe ósemki

Ćwiczenie polega na rysowaniu lub wodzeniu oczami za przedmiotem poruszającym się po kształcie położonej ósemki (znaku nieskończoności). Punkt środkowy ósemki znajduje się na wysokości nosa, na poziomie wzroku rysującego. Ruch zaczynamy zawsze od punktu środkowego podążając w górę w lewo, zakreślamy koło (w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara), następnie z punktu środkowego w górę w prawo (kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara) zakreślamy pętlę wracając do punktu wyjścia. Ćwiczenie powtarzamy co najmniej trzy razy każdą ręką oddzielnie, następnie obydwoma rękami połączonymi razem przez splecenie palców i skrzyżowanie kciuków –  kreśląc zawsze tak samo jak w opisie.

Poprawa umiejętności szkolnych: technika czytania (ruchy oczu od lewej do prawej), rozpoznawanie symboli w celu dekodowania języka pisanego, czytanie i rozumienie (pamięć skojarzeniowa długoterminowa).

Zmiany w zachowaniu i postawie: rozluźnienie oczu, szyi i ramion podczas ogniskowania wzroku, poprawa percepcji głębi, wzmocnienie ześrodkowania, równowagi i koordynacji.

Ćwiczenia z ruchami naprzemiennymi

Wykonanie: Podnieś do góry prawe kolano i dotknij do niego lewą ręką (łokciem, przedramieniem); następnie podnieś do góry lewe kolano i dotknij do niego prawą ręką (łokciem, przedramieniem). Wykonuj te ruchy spokojnie. Zsynchronizuj je z oddechem. Wdech – ruch ręki do kolana, wydech  - powrót ręki no nogi. Powtórz kilkanaście razy.

Poprawa umiejętności szkolnych: literowanie, pisanie, słuchanie, czytanie i rozumienie.

Zmiany w zachowaniu i postawie: polepszenie koordynacji podczas ruchu lewej i prawej strony ciała (chodzenie, bieganie, pływanie, jazda na rowerze, łyżwach, nartach, rolkach, hulajnodze, wspinanie się, gra w piłkę), poprawa oddychania i samopoczucia.

https://youtu.be/FhVAPsz2bDM

Praca z książką „Kraina Szachów”

Podwójny szachowych i szach z odsłony 

Przyjrzyj się sytuacji „Podwójny szach” na stronie 50 -  ćwiczeniu nr 1 i 2. Ustaw bierki na szachownicy, tak jak są przedstawione na diagramach.

Widnieje tam sytuacja zwana „podwójnym szachem”. Die bierki jednocześnie szachują króla (czerwone kółka). Jedyną obroną przed podwójnym szachem jest ucieczka króla na bezpieczne, nieatakowane pole (zielone kółko).

Szach z odsłony – jest to sytuacja, kiedy jedna bierka wykonuje ruch, odsłaniając inną bierkę, która szachuje króla.

Szachowe ćwiczenia

  • Przygotuj szachownicę i bierki. Na stronie 51 są diagramy do uzupełnienia. Najpierw ustaw bierki na szachownicy, tak jak na diagramie. Popatrz uważnie, pomyśl – a potem zaznacz w książce, strzałkami (lub liniami) poprawny ruch.
  • W ten sposób zaznaczamy prawidłowy ruch na kolejnych diagramach na stronie 51 i 53.
  • W nagrodę możesz pokolorować rysunek na stronie nr 52.
  • Na koniec odpowiadasz na szachowe pytania (str. 53).
  • Gratuluję!!!!! Należy Ci się medal!
  • Poszukaj medalu i przyklej go obok szachowych pytań (str 53).

"Serduszko"

Serduszko od Marlenki w podziękowaniu personelowi medycznemu

Grupa "Dobry start" Pracownia Arteterapii

Nasze żonkile

Dzieci z grupy „Dobry start” brały udział w październiku 2019 roku w sadzeniu cebulek żonkili – symbolu nadziei. Przypominam, że akcja ta ma na celu propagowanie pomocy nieuleczalnie chorym dzieciom oraz ich rodzinom.

Kochani! Posadzone przez Was cebulki wykiełkowały i pięknie zakwitły! Gratuluję!

Pani Iwonka

Akcja "Serduszko"

Moi drodzy!

W imieniu Pani Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury zapraszam do udziału w akcji „Serduszko”. Jest to podziękowanie personelowi medycznemu, który naraża swoje życie, aby ratować nasze - w walce z koronawirusem.

Udział w akcji polega na zrobieniu serduszek dowolną techniką: kredkami, farbami,mazakami, płaskich,  przestrzennych, dużych i małych.  Obok serduszek na pracy mogą pojawić się napisy, życzenia i podziękowania.
Zdjęcia prac proszę o presłanie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 4 maja 2020 r.

Pozdrawiam wszystkich ciepło.

Pani Iwonka.

"Mądre dziecko"

JEŚLI CHCESZ WYCHOWAĆ MĄDRE I SAMODZIELNE DZIECKO, ROZWAŻ TE 18 RAD OD ZNANEJ PEDAGOG – Marii Montessori

Porady tej mądrej kobiety powinien poznać każdy rodzić. Każdy, który chce wychować dobre, inteligentne i zaradne dzieci, które wyrosną na dobrze przystosowanych dorosłych. Metoda Montessori, pochodząca od nazwiska kobiety, znana jest na całym świecie. Wiele szkół funkcjonuje według jej zasad. Starają się pomagać w naturalnym rozwoju dzieci, stosując odrobinę niekonwencjonalne metody edukacyjne. Chociaż Maria żyła ponad 100 lat temu, jej metody wciąż uważane są za bardzo nowoczesne i skupiają się na samodzielności dziecka i jego dążeniu do poznawania świata – z własnej inicjatywy.

Maria Montessori była włoskim lekarzem i pedagogiem. Kobieta pomogła zrewolucjonizować kształcenie dzieci XX wieku. Jej kilkanaście rad na temat dobrego (i skutecznego) wychowania dzieci zawiera wiele mądrości, które wciąż są aktualne.

  1. Dzieci uczą się od tego, co je otacza.
  2. Jeśli dziecko jest często krytykowane, uczy się potępiać innych.
  3. Jeśli dziecko jest często chwalone, uczy się doceniać innych.
  4. Jeśli dziecko jest narażone na wrogie zachowanie, uczy się walczyć z otoczeniem.
  5. Jeśli jesteś uczciwy wobec dziecka, dowie się czym jest uczciwość.
  6. Jeśli dziecko jest często wyśmiewane, staje się nieśmiałe.
  7. Jeśli dziecko czuje się bezpieczne, uczy się ufać ludziom.
  8. Jeśli dziecko często zmusza się do poczucia wstydu, uczy się czuć winne.
  9. Jeśli dziecko jest często zachęcane, będzie miało większą pewność siebie.
  10. Jeśli obniżysz swoje wymagania i będziesz dziecko traktować na równi, nauczy się ono cierpliwości.
  11. Jeśli popierasz dziecko, będzie miało większą pewność siebie.
  12. Jeśli dziecko dorasta w przyjaznej atmosferze i czuje się potrzebne, nauczy się, jak znaleźć miłość.
  13. Nigdy nie mów o dziecku źle w jego obecności, ani wtedy, gdy cię nie słyszy.
  14. Skup się na tym, co jest dobre dla dziecka i wspieraj je. Wtedy złe zachowanie nie będzie mieć miejsca
  15. Zawsze słuchaj dziecka i odpowiadaj na jego pytania lub prośby. W ten sposób zbudujesz bliską i trwałą relację z pociechą.
  16. Szanuj dziecko nawet wtedy, gdy popełnia błąd.
  17. Bądź zawsze gotowy, aby pomóc dziecku, które potrzebuje twojej pomocy. Jednak odsuń się, kiedy ma wszystko, czego potrzebuje, aby coś zrobić samemu.
  18. Dzieci zawsze wybierają najlepszy przykład, więc dawaj mu go codziennie.

Młody Szachisto!

Oto następne zadania szachowe -mat hetmanem w jednym posunięciu.

Pamiętaj, aby najpierw ustawić bierki na szachownicy, a potem wykonać ruch.

Wkrótce wyślę Waszym rodzicom wszystkie rozwiązania zadań - mat w 1.

Życzę powodzenia! Pozdrawiam.

Pani Iwonka

Aktualności

szachy

Antoś - Młody Szachista - wykonuje zadania szachowe przy komputerze.

Oto link do zagadek szachowych dla dzieci

http://www.abecadlo.cauchy.pl/szachy/

Ciekawe, wciągające, proste zagadki szachowe dla dzieci. Pozwalają rozbudzić zainteresowanie tą najbardziej rozwijającą myślenie grą strategiczną

Motyl

Czteroletnia Marlenka z grupy "Dobry start"  Pracowni arteterapii wykonała wspólnie z mamą przestrzennego, kolorowego  motyla - uświetniając tym samym nadejście wiosny. Brawo Marlenko!

Zapraszam pozostałych uczestników zajęć, do twórczych, kreatywnych zabaw plastycznych i ruchowych.

Pozdrawiam wiosennie - pani Iwonka

Opanowywanie i przezwyciężanie negatywnych emocji u dziecka w wieku przedszkolnym

Emocje odgrywają ważną rolę w życiu każdego człowieka - zarówno dzieci jak i dorosłych. Towarzyszą nam w różnych sytuacjach. Odpowiadają też za relacje ze światem zewnętrznym.

Pierwsze lata w życiu dziecka są bardzo znaczące dla jego późniejszego funkcjonowania. W tym czasie kształtują się nawyki, zachowania, postawy, determinujące dalsze życie. Jego rozwój emocjonalny zależy przede wszystkim od środowiska rodzinnego, a głównie od właściwych postaw rodziców. Obok troskliwej opieki, pielęgnacji i higienicznego trybu życia w rodzinie, najważniejsza jest miłość rodziców, zrozumienie potrzeb dziecka, atmosfera ciepła, stabilizacji i spokoju. Naturalny kontakt między rodzicami, a dzieckiem w pierwszych miesiącach i latach życia jest istotny nie tylko w chwili obecnej, ale stanowi podłoże wzajemnego zrozumienia w przyszłości.

W dzisiejszych czasach współczesna rodzina traci na swej wartości. Szybkie tempo codziennego życia, troska o warunki ekonomiczne, spowodowały zwiększenie problemów opiekuńczo-wychowawczych.

Aby zniwelować negatywne wpływy środowiska należy zaspokajać podstawowe potrzeby dziecka.

1. Potrzeba miłości – dziecko niekochane wyrasta w przekonaniu, że świat jest groźny więc lepiej się z nim nie kontaktować. „Mamo, tato kochaj mnie, bo inaczej nie będę kochać, będę agresywny, będę nienawidził”.

2. Potrzeba bezpieczeństwa: - „Mamo, Tato kochaj mnie, bo inaczej będę bał się świata”.

3. Potrzeba bliskości - bądźmy blisko z dzieckiem. Mimo, że będzie robił coraz więcej kroków do świata, ale będzie miał do kogo wrócić.

4. Potrzeba poznawcza: - „Rodzice, pokażcie mi świat i wytłumaczcie ten świat. Jeśli tego nie zrobicie, nie będę go rozumiał a życie wyda mi się bez sensu”.

5. Potrzeba działania: - „Mamo, Tato pozwól mi działać, powiedz mi co robię dobrze. Jeśli tego nie zrobicie wyrosnę w przekonaniu, że ja nic nie umiem, nic nie potrafię”.

6. Potrzeba kontaktu: - werbalnego („rozmawiaj ze mną” i to tak często jak tylko możesz i zawsze, gdy tego potrzebuję; ale też słuchaj, milcz), - niewerbalnego („przytul mnie”) („Mamo, Tato rozmawiaj ze mną, byście mogli mnie poznać, byście mogli dowiedzieć się czego się boję. Poznaj moich kolegów – inaczej będę szukał ucieczki do tych, którzy mnie wysłuchają” – uzależnienia , sekty)

7. Pokażcie mi jasną i klarowną hierarchię wartości: - pokażcie co jest dobre, a co złe - jasno określcie wymagania, stanowczość i konsekwencja - bądźcie przykładem i autorytetem (ważne jest co robimy, a nie co mówimy)

8. Dziecko musi wiedzieć – kim jest, a nie kim nie jest. Nie krytykuj go (w każdym dziecku jest coś, co może być jego siłą, wartością, zaletą).

9. Dziecko musi wiedzieć co potrafi, musi wiedzieć, że jest człowiekiem (a to wielkie słowo) i ma swoją godność, która wymaga obrony, ma swoją wartość.

Przedszkole jest drugim miejscem, które pełni ważną rolę w rozwoju emocjonalnym dziecka.

Negatywne emocje, takie jak złość, gniew, zazdrość, agresja mają u dzieci bardzo różne źródła. Niekiedy przyczyną jest temperament dziecka. Często wywołuje je brak poczucia bezpieczeństwa i żal odczuwany z powodu braku uwagi rodziców – jeśli ci pracują do późna. Niektóre negatywne emocje u dzieci biorą się poprzez wzorce do naśladowania. Czerpią je z telewizji, oglądając brutalne bajki albo pełne przemocy filmy dla dorosłych. Bywa, że przyczyną negatywnych zachowań jest pojawienie się młodszego brata czy siostry. Rodzice zajęci niemowlakiem oczekują od kilkulatka, że nagle stanie się dojrzały  i odpowiedzialny. W niektórych przypadkach negatywne emocje budzą niskie poczucie własnej wartości. Częstym powodem jest też brak obowiązujących norm i zasad zachowania.

U dzieci w wieku przedszkolnym w każdym prawie przypadku zachowanie podbudowane negatywnymi emocjami jest sygnałem, że znajduje się ono w sytuacji, w której samo nie może sobie poradzić. Za pośrednictwem odpowiednich gier i zabaw możemy uczyć dzieci opanowywać i przezwyciężać negatywne emocje, budować poczucie własnej wartości i silnej osobowości, nawiązywać kontakty. Pozytywnie i pokojowo rozwiązywać konflikty.

Oto propozycje niektórych zabaw

Strzepnij złość

Kiedy dziecko przeżywa negatywne emocje możemy zaproponować zabawę w strzepywanie. Dzieci na stojąco strzepują z rąk negatywne emocje (tu wymieniamy jakie) tak, jakby to były krople wody.

Balon

Przypomnij sobie wszystkie swoje niepowodzenia, lęki, smuteczki, itp.

-Czy chcesz się ich pozbyć?

Dziecko dostaje balon i wdmuchuje w niego swoje negatywne emocje. Następnie przekłuwa go szpilką. Jest to symboliczne usuwanie, pozbywanie się ciężaru nagromadzonych negatywnych emocji.

Uwaga: trzeba przygotować dziecko na huk pękającego balona.

Co robisz, gdy...

Dziecko daje odpowiedź na pytania, zadawane przez osobę dorosłą:”Co robisz, gdy….?

- Jesteś zły.

- Jesteś smutny.

- Bardzo się boisz.

- Ktoś cię przezywa.

- Tęsknisz.

- Gniewasz się na kogoś.

Następnie wspólnie: dorośli i dzieci wypowiadają się, które zachowania w określonej sytuacji są dobre, a których należy unikać.

Wyginam śmiało ciało - improwizacja ruchowa

Dzieci w rytm żywej muzyki poruszaj a się  z dużą ekspresją ruchową. Zachęcamy dzieci, aby podczas improwizacji tanecznej klaskały, tupały czy stukały.                  

Zabawa taneczna - „Pranie”

Dzieci w rytm muzyki (np. rock and roll) wykonują gesty, ruchy rąk – jak przy praniu: płukanie, szorowanie, wykręcanie, strzepywanie, wieszanie.

Laurka dla kolegi/koleżanki

Dziecko wykonuje w domu laurkę dla najlepszego i najmniej lubianego kolegi/koleżanki. Kiedy się spotkają w przedszkolu, wręczona laurka będzie z jednej strony miłą niespodzianką, z drugiej zaś – dużą satysfakcją.

Pizza na plecach

Dziecko kładzie się „na brzuchu”. Rodzic wykonuje rękoma na plecach  dziecka czynności, które przypominają przygotowanie pizzy: mieszanie, ugniatanie, wałkowanie, krojenie, itp. Następnie  - zmiana w parach.

Zabawa ta, to rodzaj masażu, który działa bardzo terapeutycznie i wyciszająco.

Kiedy jest mi źle

Dzieci wykonują rysunek pt. „Kiedy jest mi źle.” Ważne jest, aby na kartce pojawiły się śmiałe symbole (plamy kolorów, ostre linie) lub rysunek ilustrujący negatywne przeżycia.

Następnie dzieci siadają na podłodze i drą kartkę na drobne kawałki Kiedy cała kartka zamieni się w drobne kawałki -  wyrzucają  je do kosza (albo do muszli sedesowej i spuszczają wodę).

Na początku i na koniec zabawy ważna jest rozmowa, kierowana przez osobę dorosłą.

- Jak teraz myślisz o złości w sobie, to jaki ona ma kolor?;…. wielkość; …jaki owoc przypomina;… czy porusza się, czy jest nieruchoma, … z jakiego materiału jest zrobiona? Itp. Na koniec: - Czy już jej nie ma? Czy pozbyłeś się jej? Co dasz sobie w zamian? (radość, spokój, miłość, szczęście, itp.).

opracowanie Iwona Dzierma

Zadania Młodych Szachisów

Szachy to nic innego, jak narzędzie stymulujące rozwój emocjonalny i intelektualny dziecka. Kształtci jego osobowość i pozwala na rozwój twórczego potencjału, który drzemie w każdym młodym człowieku.

Dziecko grając w szachy, nawet w najmniej zaawansowanej formule, musi przestrzegać pewnych ustanowionych zasad. Uczy się logiczno-wyobrażeniowego myślenia. Samodzielnie analizuje poszczególne ruchy na szachownicy. Młody szachista nabywa umiejętności konsekwentnego postępowania. Staje się bardziej wytrwały w działaniu.

Szachy pozwalają na wykształcenie poczucia tolerancji i reakcji na niepowodzenie. Nie każdy może wygrać. Dzieci mające styczność z szachami inaczej podchodzą do porażek, z jakimi mogą mieć do czynienia na co dzień. Używają wyobraźni, aby rozwiązywać pojawiające się problemy.

Zapraszam do dalszych zadań szachowych.

Iwona Dzierma

Do wszystkich uczestników zajęć Pracowni Arteterapii!

Moi Drodzy, jest teraz taki czas,kiedy musimy zostać w domu.Możemy wykorzystać go na różne ciekawe działania. Zapraszam do udziału w atrakcyjnych zabawach:

  • eksperymenty z wodą,
  • zabawy sensoryczne z bułką tartą, płatkami owsianymi, płatkami  kukurydzianymi, makaronem, mąką, ryżem,
  • zabawy z kubeczkami plastikowymi,sznurkami, taśmami, itp.

Oto linki do stron internetowych:

Proszę też o przysłanie mi zdjęć wykonanych podczas zabaw.

Życzę dobrej zabawy.

Pozdrawiam

Iwona Dzierma

Zadanie domowe

Witam Was Młodzi Szachiści!

Niestety nie możemy się spotykać w Młodzieżowym Domu Kultury na zajęciach. Proponuję Wam w zamian zabawy szachowe, które możecie rozwiązywać w domu przy komputerze. Na początek przesyłam linki do stron internetowych. Życzę dobrej zabawy.

http://www.abecadlo.cauchy.pl/szachy/

http://zadania.szachowe.pl/

Pozdrawiam i do zobaczenia

Iwona Dzierma

VI Szachowe Mistrzostwa Miasta

Białegostoku Dzieci do lat 6 Młodzi szachiści z grupy "Edukacja przez szachy" - Ignacy Bialous i Antoni Trykoszko - wzięli udział w VI Szachowych Mistrzostwach Miasta Białegostoku Dzieci do lat 6 (01.03.2020). Był to ich pierwszy poważny turniej. Obydwaj zawodnicy zdobyli po 4 punkty, dzięki czemu uplasowali się pośrodku stawki. Reprezentacja Młodzieżowego Domu Kultury zespołowo zajęła drugie miejsce i zdobyła puchar. Gratuluję wspaniałej szachowej postawy, gry fair play oraz świetnego wyniku!

"Mój pierwszy mat w MDK"

Treningowy turniej szachowy (sparing),który odbył się 8 lutego 2020 roku w MDK. Uczestnikami byli najmłodsi szachiści z grupy 'Edukacja przez szachy'.

Inauguracja kampanii "Pola Nadziei"

11 października 2019 roku dzieci z grupy „Edukacja przez szachy” Pracowni Arteterapii MDK wzięły udział w inauguracji kampanii „Pola Nadziei”.

To międzynarodowy program realizowany wyłącznie przez hospicja, polegający na sadzeniu jesienią żonkili – symboli nadziei i tworzeniu „pól nadziei”. Akcja ta ma na celu propagowanie pomocy nieuleczalnie chorym dzieciom oraz ich rodzinom. Rozkwitnięte żonkile, wiosną, są ofiarowywane podczas kwest na ulicach i w sklepach. Pozyskane w ten sposób fundusze pozwalają na częściowe zaspokojenie potrzeb podopiecznych hospicjum.

Kinezjologia edukacyjna – przyswajanie wiedzy w twórczy i radosny sposób

Sama nazwa Kinezjologia edukacyjna składa się ze słów:  Kinezjologia („kinesis” - ruch, „logos” - nauka), tzn. nauka o strukturze i ruchu ciała, ich związku z funkcjonowaniem mózgu, prawidłach pracy ciała. Edukacyjna („educare” - wychowywać, kształcić), co w danym kierunku oznacza poszukiwanie przez człowieka wiedzy o sobie, o wewnętrznych przeszkodach na drodze do rozwoju, o możliwościach i daniu nauki samemu sobie. Jest to dziedzina wiedzy
 o człowieku, wykorzystująca elementy psychologii, pedagogiki, neurofizjologii i anatomii.

Kinezjologia edukacyjna uczy i przedstawia w praktyce możliwości wykorzystania naturalnego ruchu fizycznego niezbędnego do organizowania pracy mózgu i ciała w celu zdobywania nowych doświadczeń (szeroko rozumianego uczenia się) i twórczej samorealizacji jednostki. Kinezjologia edukacyjna jest procesem poprawiania zdolności uczenia się poprzez naturalne ćwiczenia ruchowe.

Bardziej szczegółowo, jest to nauka i stosowanie ćwiczeń aktywujących mózg byśmy mogli z łatwością i w naturalny sposób uczyć się, rozwijać i zachowywać zdrowie. To proces kształcenia całościowego systemu mózg-ciało (czyli przekonanie, ze ciało i umysł są nierozdzielne) celem łatwiejszego i dokładniejszego wykonywania różnych funkcji i zręczności.

Specjalnie dobrane, proste i bezpieczne ćwiczenia uaktywniają współpracę określonych obszarów w mózgu. Owocuje to efektywniejszą pracą mózgu i całego ciała. Rezultatem ćwiczeń jest łatwiejsze przyswajanie i wykorzystywanie informacji, a więc również dobre wyniki w nauce. Uruchomienie, za pomocą prostych, często zabawnych ćwiczeń, możliwości uczenia się zgodnie z potrzebami ciała i umysłu otwiera wiele możliwości przyswajania wiedzy w sposób twórczy
 i radosny.

Są to ruchy, które aktywizują i stymulują odpowiednie obszary mózgu i powodują zwiększenie ilości połączeń nerwowych między prawą i lewą półkulą mózgową. Powoduje to poprawę jakości pracy umysłowej. Stosowane w kinezjologii edukacyjnej ćwiczenia wspomagają efektywne uczenie się i funkcjonowanie na optymalnym poziomie. Stosując ćwiczenia na przekroczenie linii środka, energetyzujące, rozciągające, relaksujące, znacznie poprawia się umiejętność komunikacji, organizacji, koncentracji. Ćwiczenia rozwijają pewność siebie, ułatwiają wyrażanie potrzeb, otwierają na zmiany, przyspieszają i uskuteczniają naukę. Metoda ta polega na wykonywaniu zestawów ćwiczeń pomagających między innymi dzieciom mającym trudności  z czytaniem, pisaniem, z zapamiętywaniem, a także z nawiązywaniem kontaktów z otoczeniem, wspiera układ odpornościowy.

Odkrycie i wykorzystanie tego procesu jest zasługą amerykańskiego małżeństwa –
Paula i Gail Dennisonów. U schyłku lat 60, pracując z dziećmi dyslektycznymi, zauważyli, że gdy nauka takich dzieci odbywa się w ruchu, przychodzi im ona znacznie łatwiej niż w stanie spoczynku. Dennisonowie zaobserwowali, które ruchy wywierają najbardziej zbawczy wpływ
 na dzieci i opierając się na tym, stworzyli kanon podstawowych ćwiczeń, które zostały nazwane gimnastyką mózgu. W ten sposób narodził się jeden z podstawowych zrębów kinezjologii edukacyjnej – nauki młodej, ale bardzo dynamicznie rozwijającej się.

Funkcjonowanie mózgu:

  • Mózg zawiera dwie półkule, każda z czterema płatami: potylicznym, ciemieniowym, skroniowym i czołowym.
  • Obie półkule są połączone istotą białą tzw. ciałem modzelowatym.
  • Mózg posiada wzorce skrzyżowane, tak, że każda strona ciała komunikuje się ze stroną przeciwną. Wszystkie czuciowo-ruchowe funkcje po prawej stronie ciała są realizowane lub kontrolowane przez lewą półkulę i na odwrót.
  • Półkula lewa – logiczna zajmuje się szczegółami, częściami, przetwarzaniem języka i wzorów linearnych.
  • Półkula prawa – zajmuje się obrazami, rytmem, emocją i intuicją.
  • Spoidło wielkie mózgu działa jak „autostrada” umożliwiając, zintegrowane myślenie, szybkie dojście zarówno do szczegółów liniowych w półkuli logicznej, jak i do ogólnego obrazu
    w półkuli całościowej.

Wykorzystując wiedzę o pracy mózgu Dennison opracował cały szereg ćwiczeń fizycznych niezbyt wysiłkowych, które umożliwiają pogłębioną integrację obu półkul. Ćwiczenia te są gotowym, czytelnym programem Kinezjologii edukacyjnej.

Zalety ćwiczeń:

  • przede wszystkim wspierają naturalny rozwój dziecka zdrowego i stymulują dzieci
    o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
  • poprawiają ekspresję słowną i twórcze myślenie,
  • usprawniają percepcję wzrokową i słuchową,
  • poprawiają koncentrację, koordynację wzrokowo - ruchową i słuchowo-ruchową,
  • ułatwiają zapamiętywanie, usprawniają pamięć długoterminową i krótkoterminową,
  • wzmacniają koordynację i pracę obu półkul mózgowych,
  • umożliwiają rozwój abstrakcyjnego myślenia,
  • poprawiają koordynację lewej i prawej strony ciała,
  • pogłębiają oddech, wspomagają pozytywne nastawienie,
  • równoważą emocjonalnie, relaksują, poprawiają umiejętności komunikacyjne.

Na porządku dziennym jest stosowanie technik kinezjologii edukacyjnej w pokonywaniu problemów związanych z:

  • uczeniem się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, brak koncentracji i inne),
  • rozwojem i nauką języka (różnego rodzaju zaburzenia mowy, problemy językowe),
  • rozwojem ruchowym (koordynacja ruchowa, urazy, hiperaktywność),
  • emocjami (nadpobudliwość,, nieśmiałość itp.).

CELE

  • Ćwiczenia ruchowe kształtują mięśnie, kości, serce i płuca. Wzmacniają zwoje podstawy mózgu, móżdżek i ciało modzelowate. Seria skoordynowanych ruchów stymuluje wytwarzanie neurotrofin – naturalnych substancji, które stymulują wzrost komórek nerwowych i wzrost liczby połączeń neuronalnych w mózgu.
  • Poprzez ruch następuje pobudzanie i aktywowanie wiele możliwości umysłowych  oraz integrowanie  i zakotwiczanie w naszych sieciach neuronowych nowych informacji doświadczeń. Proces uczenia się  jest szybki, przystępny i bez stresowy.
  • Integracja lewej i prawej półkuli mózgowej powoduje, że poprawia się czytanie i pisanie. Kiedy oboje oczu, uszu, obie ręce i stopy są używane w równym stopniu, w pełni rozwija się spoidło wielkie mózgu, które dyryguje procesami pomiędzy obiema półkulami. Ponieważ obie półkule i wszystkie cztery płaty są uaktywnione, zostaje zwiększona funkcja poznawcza i łatwość uczenia się.
  • Następuje zwiększenie wiary we własne możliwości i umiejętności oraz polepszenie koordynacji i równowagi ruchów, wyrównanie poziomu emocjonalnego grupy oraz szybka adaptacja dziecka w nowym środowisku.
  • Dziecko uwalnia się od stresów (i stanów lękowych w indywidualnych przypadkach). Podwyższa własną samoocenę. Coraz bardziej adekwatne wyraża złości, jak i uczucia pozytywne.
  • Przyjmowanie nowych wiadomości następuje nie przez zapamiętywanie – a poprzez przeżywanie (pozytywne emocje) działanie i ruch.

Kinezjologia Edukacyjna potrzebna jest do podniesienia potencjalnych zdolności uczenia się każdego człowieka (bez względu na wiek), w wymiarach wcześniej określonych. Po wstępnej fazie nauki ćwiczeń, dalsze ich wykonywanie staje się bardziej automatyczne, a nawet wręcz nieświadome. Trzeba przy tym zdawać sprawę z tego, iż Kinezjologia Edukacyjna nie zapewnia na stałe integrację ruchowo – umysłową. Aby ją podtrzymać należy ćwiczyć przez dłuższy okres czasu, do momentu ukształtowania pozytywnego wzorca zachowania. Trwa to około kilku miesięcy.

Inauguracja Roku Kulturalnego

W dniu 8 października (wtorek) 2019 roku zajęcia grupy "Dobry start" (instruktor Iwona Dzierma) są odwołane.

Uczestników zajęć wraz z rodzicami serdecznie zapraszamy na Inaugurację Roku Kulturalnego MDK 2019/2020, która odbędzie się w/w terminie o godz. 17.00 na sali widowiskowej MDK.

Grupa "Edukacja przez szachy"

Udział młodych szachistów w 5 rundzie Podlaskiej Szachowej Ligii Przedszkolnej, która odbyła się 23 lutego w Białymstoku.

„Mój pierwszy mat w MDK”

Najmłodsi  szachiści Młodzieżowego Domu Kultury wzięli udział w turnieju szachowym „Mój pierwszy mat w MDK”, który odbył się 8 lutego 2019 roku. Sędzią turnieju była Pani Kamila Klimaszewska. Turniej liczył 5 rund, każda po 15 minut na zawodnika. Wszystkie dzieci otrzymały nagrody, medale, atrakcyjne upominki, a zwycięzca – dodatkowo okolicznościowy puchar.

„Mój pierwszy mat w MDK”

Zapraszamy najmłodszych szachistów do udziału w turnieju „Mój pierwszy mat w MDK”

Rozpoczęcie - 8 lutego 2019 r., godz. 16.30, sala nr 16

Miejsce - Młodzieżowy  Dom Kultury, ul. Warszawska 79 a

Turniej będzie liczył 5 rund, każda po 15 min. na zawodnika

zgłoszenia do 5.02.2019 r. przyjmuje instruktor Iwona Dzierma -  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Nie pobieramy opłaty wpisowej.

Wszystkie dzieci otrzymają atrakcyjne upominki, a zwycięzca - okolicznościowy puchar!


Serdecznie zapraszamy
Iwona Dzierma– Instruktor i Kamila Klimaszewska - Sędzia Turnieju

 

Sadzimy żonkile

16 października 2018 roku uczestnicy grupy „Dobry start” Pracowni Arteterapii MDK wzięli udział w sadzeniu żonkili podczas akcji „Pola Nadziei”.

Jest to kampania mająca na celu propagowanie idei wolontariatu, bezinteresownej pomocy nieuleczalnie chorym oraz ich rodzinom. To międzynarodowy program realizowany wyłącznie przez hospicja, polegający na sadzeniu jesienią żonkili – symboli nadziei i tworzeniu „pól nadziei”. Kiedy wiosną kwiaty zakwitną – są rozdawane w ulicznych kwestach, a pozyskane w ten sposób fundusze pozwalają na częściowe zaspokojenie potrzeb podopiecznych hospicjum. Kampania ta ma uwrażliwiać społeczeństwo na chorobę i cierpienie ludzi żyjących w najbliższej okolicy.

„Dobry start” – zajęcia umożliwiające odkrywanie i usuwanie zakłóceń wewnętrznej równowagi organizmu dziecka.

Zajęcia Pracowni Arteterapii w grupie „Dobry start” to ćwiczenia i zabawy ruchowe, działalność plastyczna, elementy choreoterapii i muzykoterapii, które sprawią by dzieci wszystkimi zmysłami mogły z radością postrzegać świat, odkrywać go i badać z ciekawością.

Serdecznie zapraszam do zapoznania się z moim artykułem pt.:„Dobry start” – zajęcia umożliwiające odkrywanie i usuwanie zakłóceń wewnętrznej równowagi organizmu dziecka.

Opis ćwiczeń ruchowych wykonywanych na zajęciach „Dobry Start”

Ćwiczenia naprzemienne dr Paula Dennisona

Ruchy naprzemienne – Podnieś do góry prawe kolano i dotknij do niego lewą ręką (łokciem, przedramieniem); następnie podnieś do góry lewe kolano i dotknij do niego prawą ręką (łokciem, przedramieniem). Powtórz kilka razy.

Cele: integracja ruchu lewej i prawej strony ciała, poprawa oddychania i witalności. Doskonalenie umiejętności szkolnych: literowanie, pisanie, słuchanie, czytanie i rozumienie.

Sposoby wykonywania ruchu naprzemiennego:

  • na stojąco – ręka do kolana, łokieć do kolana
  • w podskokach
  • na leżąco
  • czworakowanie
  • pajac -ruch w bok i przód-tył
  • jaszczurki – pełzanie

Młodzi szachiści - na start!

Rozpoczynamy nowy rok szkolny 2017/2018 z nową grupą „Edukacja przez szachy”. Poznajemy szachownicę i szachowe królestwo.

Wiemy już jak ruszyć bierkami:

mlodzi

facebooklogo pntablica

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.