Szachowa magia – bicie w przelocie

Wiecie już doskonale, że pionek porusza się do przodu o jedno pole lub o dwa, jeśli jest to jego pierwszy ruch. Wiecie także, że pionki zbijają tylko na skos do przodu.

Każdy pionek, który robi swój pierwszy ruch, może przesunąć się o dwa pola do przodu. Jeżeli jednak pole, które w ten sposób przeskakuje (a właściwie nad nim przelatuje) jest atakowane przez pionka przeciwnika, to pionek ten może zostać zbity „w przelocie” tak, jak gdyby zrobił ruch tylko o jedno pole.

Szachowa bitwa – plan gry

  • Początek partii ( debiut), zaczynamy lekkimi figurami: gońcami i skoczkami.
  • Zajmujemy środek szachownicy (centrum).
  • Wykonujemy roszadę, czyli zabezpieczamy króla.
  • Układamy dalszy plan gry – atakowanie przeciwnika.
  • Sprawdzamy, czy nasze bierki są chronione. Jeśli grozi zbicie, a bierka nie jest broniona – to trzeba ją bronić, albo przesunąć na bezpieczne pole.
  • Sprawdzamy, czy żadna bierka nie wymaga poprawienia swojego ustawienia. Na przykład: skoczki nie lubią stać na brzegu szachownicy.
  • Przyglądamy się uważnie bierkom przeciwnika i szukamy takiej, która jest niebroniona albo jest słabym punktem, który możemy zaatakować.
  • Zastanawiamy się, w jaki sposób możemy zaatakować słabe punkty przeciwnika.

Ćwiczenia Dennisona - rysowanie oburącz

Ćwiczenia Dennisona

Rysowanie oburącz

Rysujemy obydwoma rękami jednocześnie tak by rysunek z jednej strony osi był lustrzanym odbiciem drugiej strony. Można rysować w powietrzu na „niewidzialnej planszy”. Kładziemy nacisk na proces rysowania, a nie na efekt. Unikamy oceny zarówno pozytywnej jak i negatywnej.

Poprawa umiejętności szkolnych: rozumienie kierunków, kodowanie i dekodowanie symboli pisanych, pisanie, literowanie, matematyka.

Zmiany w zachowaniu i postawie: świadomość lewej i prawej strony, widzenie peryferyjne, świadomość ciała, koordynacja i specjalizacja rąk i oczu, rozwój zdolności sportowych i umiejętności ruchowych.

Ćwiczenia Dennisona - leniwe ósemki

Leniwe ósemki

Ćwiczenie polega na rysowaniu lub wodzeniu oczami za przedmiotem poruszającym się po kształcie położonej ósemki (znaku nieskończoności). Punkt środkowy ósemki znajduje się na wysokości nosa, na poziomie wzroku rysującego. Ruch zaczynamy zawsze od punktu środkowego podążając w górę w lewo, zakreślamy koło (w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara), następnie z punktu środkowego w górę w prawo (kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara) zakreślamy pętlę wracając do punktu wyjścia. Ćwiczenie powtarzamy co najmniej trzy razy każdą ręką oddzielnie, następnie obydwoma rękami połączonymi razem przez splecenie palców i skrzyżowanie kciuków –  kreśląc zawsze tak samo jak w opisie.

Poprawa umiejętności szkolnych: technika czytania (ruchy oczu od lewej do prawej), rozpoznawanie symboli w celu dekodowania języka pisanego, czytanie i rozumienie (pamięć skojarzeniowa długoterminowa).

Zmiany w zachowaniu i postawie: rozluźnienie oczu, szyi i ramion podczas ogniskowania wzroku, poprawa percepcji głębi, wzmocnienie ześrodkowania, równowagi i koordynacji.

facebooklogo pntablicalogo bip

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Deklaracja dostępności.