Młody Szachisto!

Oto następne zadania szachowe -mat hetmanem w jednym posunięciu.

Pamiętaj, aby najpierw ustawić bierki na szachownicy, a potem wykonać ruch.

Wkrótce wyślę Waszym rodzicom wszystkie rozwiązania zadań - mat w 1.

Życzę powodzenia! Pozdrawiam.

Pani Iwonka

Aktualności

szachy

Antoś - Młody Szachista - wykonuje zadania szachowe przy komputerze.

Oto link do zagadek szachowych dla dzieci

http://www.abecadlo.cauchy.pl/szachy/

Ciekawe, wciągające, proste zagadki szachowe dla dzieci. Pozwalają rozbudzić zainteresowanie tą najbardziej rozwijającą myślenie grą strategiczną

Motyl

Czteroletnia Marlenka z grupy "Dobry start"  Pracowni arteterapii wykonała wspólnie z mamą przestrzennego, kolorowego  motyla - uświetniając tym samym nadejście wiosny. Brawo Marlenko!

Zapraszam pozostałych uczestników zajęć, do twórczych, kreatywnych zabaw plastycznych i ruchowych.

Pozdrawiam wiosennie - pani Iwonka

Opanowywanie i przezwyciężanie negatywnych emocji u dziecka w wieku przedszkolnym

Emocje odgrywają ważną rolę w życiu każdego człowieka - zarówno dzieci jak i dorosłych. Towarzyszą nam w różnych sytuacjach. Odpowiadają też za relacje ze światem zewnętrznym.

Pierwsze lata w życiu dziecka są bardzo znaczące dla jego późniejszego funkcjonowania. W tym czasie kształtują się nawyki, zachowania, postawy, determinujące dalsze życie. Jego rozwój emocjonalny zależy przede wszystkim od środowiska rodzinnego, a głównie od właściwych postaw rodziców. Obok troskliwej opieki, pielęgnacji i higienicznego trybu życia w rodzinie, najważniejsza jest miłość rodziców, zrozumienie potrzeb dziecka, atmosfera ciepła, stabilizacji i spokoju. Naturalny kontakt między rodzicami, a dzieckiem w pierwszych miesiącach i latach życia jest istotny nie tylko w chwili obecnej, ale stanowi podłoże wzajemnego zrozumienia w przyszłości.

W dzisiejszych czasach współczesna rodzina traci na swej wartości. Szybkie tempo codziennego życia, troska o warunki ekonomiczne, spowodowały zwiększenie problemów opiekuńczo-wychowawczych.

Aby zniwelować negatywne wpływy środowiska należy zaspokajać podstawowe potrzeby dziecka.

1. Potrzeba miłości – dziecko niekochane wyrasta w przekonaniu, że świat jest groźny więc lepiej się z nim nie kontaktować. „Mamo, tato kochaj mnie, bo inaczej nie będę kochać, będę agresywny, będę nienawidził”.

2. Potrzeba bezpieczeństwa: - „Mamo, Tato kochaj mnie, bo inaczej będę bał się świata”.

3. Potrzeba bliskości - bądźmy blisko z dzieckiem. Mimo, że będzie robił coraz więcej kroków do świata, ale będzie miał do kogo wrócić.

4. Potrzeba poznawcza: - „Rodzice, pokażcie mi świat i wytłumaczcie ten świat. Jeśli tego nie zrobicie, nie będę go rozumiał a życie wyda mi się bez sensu”.

5. Potrzeba działania: - „Mamo, Tato pozwól mi działać, powiedz mi co robię dobrze. Jeśli tego nie zrobicie wyrosnę w przekonaniu, że ja nic nie umiem, nic nie potrafię”.

6. Potrzeba kontaktu: - werbalnego („rozmawiaj ze mną” i to tak często jak tylko możesz i zawsze, gdy tego potrzebuję; ale też słuchaj, milcz), - niewerbalnego („przytul mnie”) („Mamo, Tato rozmawiaj ze mną, byście mogli mnie poznać, byście mogli dowiedzieć się czego się boję. Poznaj moich kolegów – inaczej będę szukał ucieczki do tych, którzy mnie wysłuchają” – uzależnienia , sekty)

7. Pokażcie mi jasną i klarowną hierarchię wartości: - pokażcie co jest dobre, a co złe - jasno określcie wymagania, stanowczość i konsekwencja - bądźcie przykładem i autorytetem (ważne jest co robimy, a nie co mówimy)

8. Dziecko musi wiedzieć – kim jest, a nie kim nie jest. Nie krytykuj go (w każdym dziecku jest coś, co może być jego siłą, wartością, zaletą).

9. Dziecko musi wiedzieć co potrafi, musi wiedzieć, że jest człowiekiem (a to wielkie słowo) i ma swoją godność, która wymaga obrony, ma swoją wartość.

Przedszkole jest drugim miejscem, które pełni ważną rolę w rozwoju emocjonalnym dziecka.

Negatywne emocje, takie jak złość, gniew, zazdrość, agresja mają u dzieci bardzo różne źródła. Niekiedy przyczyną jest temperament dziecka. Często wywołuje je brak poczucia bezpieczeństwa i żal odczuwany z powodu braku uwagi rodziców – jeśli ci pracują do późna. Niektóre negatywne emocje u dzieci biorą się poprzez wzorce do naśladowania. Czerpią je z telewizji, oglądając brutalne bajki albo pełne przemocy filmy dla dorosłych. Bywa, że przyczyną negatywnych zachowań jest pojawienie się młodszego brata czy siostry. Rodzice zajęci niemowlakiem oczekują od kilkulatka, że nagle stanie się dojrzały  i odpowiedzialny. W niektórych przypadkach negatywne emocje budzą niskie poczucie własnej wartości. Częstym powodem jest też brak obowiązujących norm i zasad zachowania.

U dzieci w wieku przedszkolnym w każdym prawie przypadku zachowanie podbudowane negatywnymi emocjami jest sygnałem, że znajduje się ono w sytuacji, w której samo nie może sobie poradzić. Za pośrednictwem odpowiednich gier i zabaw możemy uczyć dzieci opanowywać i przezwyciężać negatywne emocje, budować poczucie własnej wartości i silnej osobowości, nawiązywać kontakty. Pozytywnie i pokojowo rozwiązywać konflikty.

Oto propozycje niektórych zabaw

Strzepnij złość

Kiedy dziecko przeżywa negatywne emocje możemy zaproponować zabawę w strzepywanie. Dzieci na stojąco strzepują z rąk negatywne emocje (tu wymieniamy jakie) tak, jakby to były krople wody.

Balon

Przypomnij sobie wszystkie swoje niepowodzenia, lęki, smuteczki, itp.

-Czy chcesz się ich pozbyć?

Dziecko dostaje balon i wdmuchuje w niego swoje negatywne emocje. Następnie przekłuwa go szpilką. Jest to symboliczne usuwanie, pozbywanie się ciężaru nagromadzonych negatywnych emocji.

Uwaga: trzeba przygotować dziecko na huk pękającego balona.

Co robisz, gdy...

Dziecko daje odpowiedź na pytania, zadawane przez osobę dorosłą:”Co robisz, gdy….?

- Jesteś zły.

- Jesteś smutny.

- Bardzo się boisz.

- Ktoś cię przezywa.

- Tęsknisz.

- Gniewasz się na kogoś.

Następnie wspólnie: dorośli i dzieci wypowiadają się, które zachowania w określonej sytuacji są dobre, a których należy unikać.

Wyginam śmiało ciało - improwizacja ruchowa

Dzieci w rytm żywej muzyki poruszaj a się  z dużą ekspresją ruchową. Zachęcamy dzieci, aby podczas improwizacji tanecznej klaskały, tupały czy stukały.                  

Zabawa taneczna - „Pranie”

Dzieci w rytm muzyki (np. rock and roll) wykonują gesty, ruchy rąk – jak przy praniu: płukanie, szorowanie, wykręcanie, strzepywanie, wieszanie.

Laurka dla kolegi/koleżanki

Dziecko wykonuje w domu laurkę dla najlepszego i najmniej lubianego kolegi/koleżanki. Kiedy się spotkają w przedszkolu, wręczona laurka będzie z jednej strony miłą niespodzianką, z drugiej zaś – dużą satysfakcją.

Pizza na plecach

Dziecko kładzie się „na brzuchu”. Rodzic wykonuje rękoma na plecach  dziecka czynności, które przypominają przygotowanie pizzy: mieszanie, ugniatanie, wałkowanie, krojenie, itp. Następnie  - zmiana w parach.

Zabawa ta, to rodzaj masażu, który działa bardzo terapeutycznie i wyciszająco.

Kiedy jest mi źle

Dzieci wykonują rysunek pt. „Kiedy jest mi źle.” Ważne jest, aby na kartce pojawiły się śmiałe symbole (plamy kolorów, ostre linie) lub rysunek ilustrujący negatywne przeżycia.

Następnie dzieci siadają na podłodze i drą kartkę na drobne kawałki Kiedy cała kartka zamieni się w drobne kawałki -  wyrzucają  je do kosza (albo do muszli sedesowej i spuszczają wodę).

Na początku i na koniec zabawy ważna jest rozmowa, kierowana przez osobę dorosłą.

- Jak teraz myślisz o złości w sobie, to jaki ona ma kolor?;…. wielkość; …jaki owoc przypomina;… czy porusza się, czy jest nieruchoma, … z jakiego materiału jest zrobiona? Itp. Na koniec: - Czy już jej nie ma? Czy pozbyłeś się jej? Co dasz sobie w zamian? (radość, spokój, miłość, szczęście, itp.).

opracowanie Iwona Dzierma

facebooklogo pntablicalogo bip

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Deklaracja dostępności.