Malarstwo wielkoformatowe do wystawy świątecznej "Anioł Pasterzom mówił.."

Od czasów starożytnych wierzono w niewidzialne istoty, które pośredniczą między światem duchowym i ludźmi. W naszej kulturze postać anioła bierze swój początek z greckiego i rzymskiego antyku oraz judaizmu. W Biblii znajdujemy wzmianki o istotach stworzonych przez Boga, które w swym wyglądzie nawiązują do przedstawień znanych ze sztuki Bliskiego Wschodu, ale to grecka, skrzydlata Nike i rzymska Wiktoria (boginie zwycięstwa) wpłynęły na ukształtowanie anielskiego kanonu w sztuce europejskiej. Wg Ambrożego z Mediolanu w anielskiej hierarchii sześcioskrzydłe serafiny zajmują najwyższe miejsce. To chór pierwszy, przewyższający miłością wszystkie inne, dlatego też znajdują się najbliżej Boga i kontemplują Go. Znaczenie skrzydeł aniołów wyjaśnia Jan Chryzostom: „manifestują one wzniosłą naturę aniołów, dlatego Gabriel przedstawiony jest ze skrzydłami. Nie oznacza to, że w rzeczywistości je posiadają, ale są one atrybutem anielskiej mocy i nie mają żadnego innego znaczenia poza wskazaniem na wzniosłość ich natury”.

Anielskie prace powstały w grupach plastycznych, tworzone były w uduchowionym, anielskim klimacie.

Dorota Świdzińska

Studium ludzkiej sylwetki

Studium ludzkiej sylwetki jest podstawowym i niezwykle ważnym ćwiczeniem w nauce rysunku. Dzięki niemu rozwijamy zdolność obserwacji, przyswajamy podstawowe proporcje ludzkiego ciała, a także szukamy zależności pomiędzy poszczególnymi jego częściami. Studium postaci nie zawsze jest rysunkiem w pełni dopracowanym, pełnym szczegółowych detali czy światłocienia – jego podstawowym celem jest uchwycenie ciała w pewnej pozycji, często wystudiowanej, z uwzględnieniem pracy mięśni i ruchu. Prace powstały na zajęciach w pracowni MDK na Świerkowej

Martwa natura

Martwa natura W tym tygodniu rysunek!! Ustawiamy martwą naturę, podswietlamy i na dowolnej kartce ołówkiem, węglem lub sepią komponujemy na kartce przygotowany zestaw. Ważna jest kompozycja i Światłocień.

Wyslę jeszcze prace w drugim mailu. Dziękuję i pozdrawiam.

Dorota Świdzińska

Ciało

Ciało ludzkie było przedstawiane w rzeźbach, rysunkach, malarstwie we wszystkich epokach rozwoju kultury. W renesansie studiowanie ciała ludzkiego zostało oparte na czysto naukowych podstawach – poznawaniu anatomii. W tym celu malarze i rzeźbiarze potajemnie dokonywali sekcji zwłok i w ten sposób uczyli się budowy anatomicznej, struktury kości, mięśni i tkanki tłuszczowej.

Ponieważ akt jest jednym z najważniejszych i najczęściej występujących tematów w historii sztuki, dlatego też szczególne ma znaczenie  dla naszej praktyki rysunku i malarstwa.

Jest to ogromne ważne artystyczne wyzwanie.

Na brystolu formatu 100/70 powstał rysunek przedstawiający nagą postać.

Perfekcję osiągamy poprzez długie i dogłębne studiowanie anatomii ludzkiej. Tak jak w każdej technice doświadczenie jest najlepszym sposobem na otrzymanie doskonałych rezultatów. Najpierw wykonujemy szybki szkic, zaznaczamy proporcje, wyznaczmy kierunki, sprawdzamy kompozycję, rozmieszczamy postać w całości na brystolu, rysujemy dużą postać, zajmującą całą powierzchnię. Następnie studiujemy anatomię, muskulaturę, którą będziemy przedstawiać za pomocą światłocienia.

Portret babci 18 – 27.03

Podstawowe proporcje twarzy dzielą ją na dwie części z oczami w połowie wysokości licząc od brody do czubka głowy. Dalej dolna połowę możemy podzielić na kolejne trzy wyznaczając wysokość ust i koniec nosa. Rysowanie twarzy zaczynamy od takiego prostego podziału. Dalej rysujemy miejsca na oczodoły (nie tylko na oczy), które pozwalają nam wyznaczyć miejsce na oczy i brwi oraz wyznaczają miejsce na cienie dodane w kolejnych fazach.

Uszy, przez swój nieregularny kształt sprawiają często dużo problemu, dlatego na początek rysujemy je zgeometryzowane, najczęściej zaczynające się na wysokości końca nosa i kończące się na wysokości oczu/brwi.

Włosy również zaznaczamy jako bryłę, dopiero w kolejnych fazach dodając cienie i fakturę.

Do pracy używalismy technik rysunkowych: ołówek, węgiel, sepia. Prace w formacie a3.

Dłonie i stopy

Na te części ciała zdecydowanie warto poświęcić uwagę Sprawiają one wiele trudności nawet najbardziej zaawansowanym rysownikom. Zanim zaczniemy rysować detale, rysujemy dłonie w uproszczonej wersji, zaznaczając kierunek pod jakim układa się granica między śródręczem a palcami oraz kierunki w jakich układają się zgięcia palców. Dopiero w kolejnej fazie rysujemy palce, które dla bezpieczeństwa warto za każdym razem policzyć. Podobnie postępujemy ze stopami.

Zadanie domowe

Dzień dobry.  Ponieważ zajęcia plastyczne w MDK nie mogą się odbyć.  Chciałabym prosić uczestników zajęć plastycznych wtorek i środa o wykonanie prac plastycznych  w  realizacji malarskiej. Format prac dowolny, nie mniejszy niż a3. Praca wykonana w kolorze dowolną techniką malarską lub rysunkową. Pracę wezmą udział w projekcie muzyczno- ilustratorkim. Tematy ilustracji:

  1. Karnawał lalek. Otwarcie balu.
  2. Klown
  3. Prezentacja księżniczek.
  4. Zaproszenie do walca.
  5. Ołowiane żołnierzyki.
  6. Wesołe marionetki.
  7. Tańczący Pierrot.
  8. Bal - zakończenie z fanfarami.

Prace można wykonywać w dowolnej kolejności. Proszę o przesłanie zdjęć z kolejnych efektów.  Będę wstawiała je na stronę MDK.  Do szybkiego zobaczenia.  Dorota Świdzińska

Zadanie domowe

Ciało ludzkie było przedstawiane w rzeźbach, rysunkach, malarstwie we wszystkich epokach rozwoju kultury. W renesansie studiowanie ciała ludzkiego zostało oparte na czysto naukowych podstawach – poznawaniu anatomii. W tym celu malarze i rzeźbiarze potajemnie dokonywali sekcji zwłok i w ten sposób uczyli się budowy anatomicznej, struktury kości, mięśni i tkanki tłuszczowej.

Ponieważ akt jest jednym z najważniejszych i najczęściej występujących tematów w historii sztuki, dlatego też będzie szczególne miał znaczenie  dla naszej praktyki rysunku i malarstwa.

To będzie ogromne ważne artystyczne wyzwanie.

Na brystolu formatu 100/70 powstanie rysunek przedstawiający nagą postać.

Przesyłam Wam do wyboru zdjęcia do wykorzystania w swojej pracy. Perfekcję osiągniecie poprzez długie i dogłębne studiowanie anatomii ludzkiej. Spróbujcie odtworzyć to co widzą Wasze oczy. Tak jak w każdej technice doświadczenie jest najlepszym sposobem na otrzymanie doskonałych rezultatów. Najpierw wykonujemy szybki szkic, zaznaczamy proporcje, wyznaczmy kierunki, sprawdzamy kompozycję, rozmieszczamy postać w całości na brystolu, rysujemy dużą postać, zajmującą całą powierzchnię. W tym etapie proszę o przesłanie mi zdjęcia. Możemy konsultować naszą pracę na grupie. Następnie studiujemy anatomię, muskulaturę, którą będziemy przedstawiać za pomocą światłocienia.

Niektórzy już zaczęli wykonywać tę pracę w pracowni. Niestety zajęcia nie mogą odbywać się w placówce MDK. Zachęcam Was do pracy w domu. Po tym okresie zrobimy piękną wystawę.

Proszę o przesłanie mi na utworzonej grupie Messenger wstępnego wyboru zdjęcia.

Działamy.

Dorota Świdzińska

facebooklogo pn

Instagram tablicalogo bip

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Deklaracja dostępności.