GRUPY DZIECIĘCE TEATRU SZÓSTKA PRACA NAD KONCENTRACJĄ
DRODZY UCZESTNICY:)
Mam nadzieję, że macie się dobrze, jesteście zdrowi i znajdujecie trochę czasu na nasze ćwiczenia i zabawę z tekstem. Gdybyśmy widzieli się dziś, pracowalibyśmy między innymi nad umiejętnością koncentracji. Dlaczego koncentracja na scenie jest taka ważna? Kiedy nie myślimy o tym co robimy, nie kierujemy całej naszej energii na wykonywane działanie - jest ono wtedy mniej ciekawe dla widza, ponieważ nie zawiera w sobie siły, energii i wyrazistości . Na scenie dokładnie widać kto jest skupiony a kto myśli o czymś zupełnie innym ( a na dodatek zaczyna bawić się rekwizytem, czy elementami kostiumu). Dlatego ćwiczymy koncentrację. Ta umiejętność pomoże Wam na scenie, w szkole i w życiu:)
Pamiętacie nasze ćwiczenia z zajęć? Możecie nauczyć rodzinę gry w liczenie (nie musicie liczyć do 21, wystarczy nawet do 15), lub w „łapki”. Zobaczymy jak Wasi rodzice poradzą sobie z tymi zadaniami:)
Mam też dla Was ćwiczenie do samodzielnego wykonania (ćwiczycie w nim koncentrację i pamięć). Spróbujcie przez kilka minut popatrzeć na widok za oknem i zapamiętać jak najwięcej z tego co widzicie (zapamiętajcie jak najwięcej szczegółów-co znajduje się za oknem, jak ma kolor i kształt). Następnie odejdźcie od okna , zamknijcie oczy i spróbujcie przypomnieć sobie jak najwięcej szczegółów tego, co widzieliście. Wykonujcie to ćwiczenie przez kilka minut przez kilka dni. Powodzenia:)
Zajrzyjcie na nasze aktualności w środę, będzie tu na Was czekał do pobrania scenariusz naszego spektaklu z różnymi reżyserskimi uwagami.
Nie zapominajcie o ćwiczeniach dykcji i powtarzaniu tekstu:)
Pozdrawiam Was serdecznie
Ewa Gajewska-Jasińska
ZADANIE DOMOWE GRUPA ZAAWANSOWANA (12-16 LAT)
UWAGI DO SAMODZIELNEJ PRACY NAD TEKSTEM
Sami pracujecie w domu nad tekstem ale ta praca nie powinna ograniczać się jedynie do samego pamięciowego powtórzenia tekstu. Należy tez pamiętać o intencjach, emocjach z jakimi ten tekst jest wypowiadany na scenie. Ważne jest nie tylko samo słowo, ale też ciało, ruch, mimika, gest, ton głosu a przede wszystkim emocje. Dzięki nim możemy zainteresować widza, utrzymać jego uwagę , rozśmieszyć go a nawet wzruszyć. Same słowa nie wystarczą, nie zastąpią emocji. Nie przywiązujcie się więc zbyt mocno do samych słów ale do emocji, one wzmocnią słowa. Powtarzając tekst, przypomnijcie sobie nasze próby , rozmowy na temat intencji postaci, ich emocji i spróbujcie powtórzyć tekst pamiętając o tym jak czuje się wasza postać w danej sytuacji. Powodzenia, życzę Wam dobrej zabawyJ
Pozdrawiam Was serdecznie
Ewa Gajewska-Jasińska
Zadanie domowe
KOCHANI UCZESTNICY:)
Gdybyśmy mogli się dziś zobaczyć pracowalibyśmy nad umiejętnością słuchania. Wiem, że uszy każdego z Was działają bardzo dobrze:) Chodzi mi o umiejętność słuchania i słyszenia siebie nawzajem w pracy grupie i na scenie.
Dlaczego słuchanie siebie nawzajem w grupie jest takie ważne ? Po pierwsze: sami wiecie, że kiedy wszyscy mówią na raz panuje chaos i nie można nic zrobić. Po drugie: kiedy słuchamy siebie nawzajem możemy poznać swoje potrzeby, zainteresowania i pomysły na różne rzeczy, możemy lepiej się poznać i zrozumieć. Dzięki temu będzie nam się lepiej razem pracowało:)
Jeżeli chodzi o słuchanie na scenie swoich „partnerów scenicznych” –jest to ważna umiejętność:
-na scenie nie możemy być skupieni tylko na sobie i na swoim tekście (a kiedy już go powiemy , po prostu się „wyłączyć”
- na scenie gramy cały czas, nawet kiedy nie mówimy)
-osoba z którą gramy może powiedzieć coś zupełnie inaczej niż zwykle a my, jeśli nie słuchamy jej i odpowiemy jej tak zawsze, jak się „nauczyliśmy”, będzie to nieprawdziwe-musimy reagować „na żywo” i dopasować naszą interpretację także do tego co dzieje się na scenie-wtedy jest naprawdę ciekawie
- jeśli słuchamy, jesteśmy uważni –możemy reagować na różne nieprzewidziane sytuacje które mogą się wydarzyć na scenie (np. ktoś zrobi cos inaczej, zapomni tekstu itd.)
PODSUMOWANIE
Umiejętność słuchania, słyszenia i wysłuchania:) w grupie opiera się m.in. na:
-chęci wysłuchania drugiej osoby
-koncentracji na drugiej osobie
-otwartości na propozycje innych osób
-wysłuchiwaniu wypowiedzi danej osoby do końca
ZADANIE NA DZIŚ: rozmawiając dziś z rodzicami, rodzeństwem lub z kolegami przez telefon spróbujcie nie przerywać im wypowiedzi, skupić na się na osobie mówiącej i wysłuchać jej uważnie do końca.
Zapiszcie spostrzeżenia z tego ćwiczenia (jak się czuliście, jak to wpłynęło na rozmowę) –podzielimy się nimi na zajęciach.
POZDRAWIAM WAS SERDECZNIE I ZAPRASZAM DO ZAGLĄDANIA NA TĘ STRONĘ :)
P.S. Jeśli ktoś ma ochotę napisać do mnie (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) lub zadzwonić – zapraszam - jestem ciekawa co się u Was dzieje :)
Zadanie domowe
GRUPY DZIECIĘCE TEATRU 6
Jak można bawić się w teatr w domu…
Praca w grupie teatralnej pozwala na rozwijanie pamięci, koncentracji, umiejętności współpracy a przede wszystkim wyobraźni. Wiem, że jesteście kreatywni i lubicie sami wymyślać sceny do naszych spektakli dlatego mam dla Was pewną propozycję…..
Nie musicie się nudzić siedząc w domu. Możecie zaangażować do zabawy w teatr rodzeństwo lub rodziców. Każdy z was może zostać ……….prawdziwym reżyserem teatralnym. Od waszego pomysłu zależy czy przygotujecie występ muzyczny, kabaret , bajkę lub ….przedstawienie oparte na scenariuszu napisanym przez WasJ . Scenariusz możecie oprzeć na historii którą znacie lub sami wymyślić zupełnie nową bajkę lub opowieść. Do pisania scenariusza przygotujcie sobie specjalny zeszyt, znajdźcie miejsce w którym będziecie mogli się skupić i……….. puśćcie wodze wyobraźni. Dajcie sobie na to czas, scenariusz nie musi powstać w jeden dzień. Kiedy już go skończycie możecie przeczytać go rodzinie a potem wspólnie zastanowić się kto mógłby zagrać którą rolę. Potem zastanówcie się nad potrzebnymi rekwizytami i kostiumami. Reżyserując rodzeństwo lub rodziców pamiętajcie że tekst powinien być wymawiany w sposób zrozumiały i z emocjami. Myślę, że możecie mieć dużo zabawy przebierając lub reżyserując rodzicówJ Pamiętajcie, że dobry reżyser powinien słuchać swoich aktorów i uwzględniać ich zdanie i możliwości aktorskie. Życzę Wam udanej rodzinnej premiery teatralnejJ Zachęcam do wysłania mi zdjęcia z takiego przedstawieniaJ Pozdrawiam Was mocno i życzę kreatywnej zabawy.
Nie zapomnijcie o ćwiczeniach dykcyjnych i powtarzaniu tekstu naszego przedstawienia