Zadanie domowe 12
Kolejne domowe kompozycje teatralne.
Każdy z Was ma do dyspozycji krzesło i trochę wolnej przestrzeni wokół siebie. Zabawa polega na szybkim reagowaniu na hasło, które będzie podawał ktoś z domowników:
- krzesło jak księżyc,
- krzesło, które uczy się chodzić,
- małe krzesło,
- ogromne i ciężkie krzesło,
- dwa krzesła,
- stare krzesło,
- chore krzesło,
- krzesło jak kamień,
- nie ma krzesła.
Pamiętajcie, aby myśleć skrótem, uchwyćcie charakterystyczną cechę swojego skojarzenia. Zapamiętajcie ją.
Ćwiczenie wykonajcie w ciemności. Poszukajcie w domu duży arkusz papieru (najlepiej szarego). To będzie Wasz „papierowy partner” na scenie. Dostajecie zadanie – temat do wykonania. Światło gaśnie. Macie kilkanaście minut na poszukiwania jak przedstawić, zbudować i pokazać Waszą „wspólną” prezentację. Papier - musicie okiełznać jego fakturę, kształt, ciężar, możliwości ruchu, charakterystyczne dźwięki. Światło się zapala – teraz możecie popatrzeć na siebie i na to, co Wasza wyobraźnia stworzyła.
Każdy z Was ma za zadanie powiedzieć jedno słowo kojarzące mu się z pociągiem. A teraz spróbujcie zaprezentować dźwięki dotyczące pociągu. Czas na pokazanie skojarzeń w formie gestów, ruchu, stop-klatek kojarzone z pociągiem. Kolejne zadanie to przekazanie np. przy pomocy ciała, ruchu i dźwięku, emocji, jakie mogą towarzyszyć pociągowi. Chodzi o emocje pojazdu, a nie pasażerów.
W tym ćwiczeniu możecie przenieść się w dowolnie wybrany moment w przyszłości i wyobrazić sobie jak będzie wyglądało Wasze życie – określamy czas, np. za 10 lat; określamy dodatkowe okoliczności – praca, rodzina. Opowiedzcie o swoich wyobrażeniach, marzeniach i fantazjach, a może i o lękach, problemach. Spróbujcie teraz odegrać w teatralnej formie Wasze przyszłe „życie”.
Zadanie domowe 11
Nie zapominajcie o ćwiczeniach dykcyjnych. Propozycja kolejnych łamańców języka:
1. ga – ka, ge – ke, go – ko, gu – ku, gi – ki.
2. gat-kat, gat-kat, gat-kat
get-ket, get-ket, get-ket
got-kot, got-kot, got-kot
gut-kut, gut-kut, gut-kut
git-kit, git-kit, git-kit
3. kra-gra, kre-gre, kro-gro, kru-gru, kry-gry, krą-grą, krę-grę.
4. pab-bap, peb-bep, pob- bop, pub-bup, pib-bip, pyb-byp.
5. ap-psa, ep-pse, op-pso, up-psu, up-psy, yp-psy.
6. szcza-chła szcze-chłe, szczo-chło, szczu-chłu, szczy-chły.
7. asz-szasz, esz-szesz, osz-szosz, usz-szusz, usz-szysz.
8. tsza – cza, tsze-cze, tszo-czo, tszu-czu, tszy-czy, tszą-czą, tszę-czę.
9. sia-zia-fka, sie-zie-fke, sio-zio-fko, siu-ziu-fku, si-zi-fki, sią-zią-fką, się-zię-fkę.
10. cia-dzia, cie-dzie, cio-dzio, ciu-dziu, ci-dzi, cią-dzią, cię-dzię.
Zadanie domowe 10
Cieszę się, że proponowane zadania przypadają Wam do gustu i wspólnie je w domu realizujecie. Wiem, że tęsknicie za naszymi spotkaniami, że brakuje Wam zespołowej zabawy i ćwiczeń. Tymczasem stworzymy KOMPOZYCJE. Do tej „zabawy w teatr” potrzebnych będzie kilka osób.
- Jedna z osób jest rzeźbą – stoi wyprostowana z rękami opuszczonymi wzdłuż tułowia. Druga osoba jest rzeźbiarzem. Modeluje swoją rzeźbę według swojej artystycznej wizji. Dotyka ołówkiem poszczególnych części ciała swojej rzeźby, a ta musi w dowolny sposób zareagować. Na koniec nadaje jej tytuł. Zmiana ról.
- Nadajemy tytuł ćwiczenia, np. „moje sukcesy”, „moja rodzina”, dzisiejszy dzień”, itp. Rzeźbiarz modeluje i komponuje ciała osób bez słów – przeprowadza poszczególne osoby na właściwe miejsce, podnosi ich ręce, przesuwa nogi, odwraca głowy, itd. Tworzy figurę, która będzie pokazywać stan rzeczywisty tematu.
- Jedna z osób przybiera wymyśloną przez siebie pozę. Zastyga w niej jak posąg. Pozostali uczestnicy kolejno włączają się w budowanie figury i dodają do istniejącego posągu własną pozę. Im więcej osób, tym szansa na zbudowanie zawiłej i ciekawej kompozycji.
- Podzielcie się na małe grupy. Tytuł naszej kompozycji to „zło”, „cierpienie” lub „strach”. Chodzi o znalezienie typowych i czytelnych w wyrazie gestów i sytuacji charakteryzujących zaproponowany temat. Jedna grupa „inscenizuje” wspólną rzeźbę. Zadaniem drugiej grupy jest przekształcenie jej w figurę o przeciwstawnym, pozytywnym wydźwięku. Niech rzeźba symbolizująca „zło” zamieni się w symbol „dobra”, „cierpienia” w „radość”, „strach” w spokój”. Wszystko odbywa się bez słów. Można przekształcić jeden lub kilka elementów żywej figury, zmieniając pozę, wyraz twarzy lub miejsce.
- Każdy z Was ma do dyspozycji wybrany przedmiot, np. gazety, dowolny materiał, części ubrania, krzesło, które łatwo poddają się animacji, są plastyczne i nie stwarzają zagrożeń. Zabawa polega na szybkim i spontanicznym reagowaniu na podawane hasło: gazeta jak kamień, gazeta jak wiatr, gazeta jak smok, gazeta jak lustro, itd.
Powodzenia!
Informacja
Szanowni Państwo oraz uczestnicy zajęć!
W związku z organizacją nowego roku szkolnego 2020/2021 w MDK pragnę poinformować o możliwości kontynuowania uczestnictwa w zajęciach teatralnych. Osoby chętne i zainteresowane proszę o przesyłanie wiadomości do 18 maja 2020 r: sms, telefonicznie lub na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Potrzebną dokumentację otrzymacie Państwo na pierwszym spotkaniu organizacyjnym.
Instruktor - Jolanta Rynkowska
Zadanie domowe 9
Wprawki – głupawki, czyli ćwiczenia dla młodszych i starszych:
CIENKIE TALIE DALII JAK KIELICHY KONWALII.
Wyjaśnienie dla roztargnionych:
Kama jest damą. Kama ma małpę, makaka. Ma też i papugę, kakadu. Kama zastanawia się, czym nakarmić kakadu. Kama wpada na pomysł, żeby nakarmić kakadu makiem. Mak należy do makaka. Niestety, nie umiemy odpowiedzieć na pytanie, czy papugi i makaki jadają mak. U nas – tak.
Prezentuję lalki zrobione samodzielnie w domu. Pomysły, chęci i dobra zabawa!
Pozdrawiam Was i do szybkiego zobaczenia!
Jolanta Rynkowska