NARODOWE CZYTANIE
25 listopada 2021 roku w Młodzieżowym Domu Kultury w Białymstoku ZPO nr 2 w Białymstoku odbyło się Narodowe Czytanie. W ramach akcji uczestnicy, instruktorzy i pracownicy placówki czytali "Moralność Pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej.
ROK SZKOLNY 2021/2022
TEATR NIEZNANY rozpoczął 19 - ty rok pracy w MDK! Przed nami kolejny rok szkolny i następne lata pełne ciekawych, teatralnych wyzwań, premier i pokazów. Nasza praca będzie kontynuowana w „starym”, prawie niezmienionym składzie. Cały czas działamy w dwóch grupach dziecięcych: młodszej - średniozaawansowanej i starszej - zaawansowanej. W obu grupach jest ok. 20 dziewcząt, dlatego nie lada wyzwaniem jest znalezienie scenariusza dla tak nietypowej kobiecej obsady. Już wiemy, że w naszych planach mamy przygotowanie widowiska wielkanocnego, a co dalej… to zależy od naszej inwencji i pomysłowości.
Do realizacji przy naszych teatralnych premierach zaprosiliśmy muzyków: Barbarę Kornacką i Zdzisławę Paulińską, artystę plastyka - Zbigniewa Świdzińskiego. Wspomoże nas również "Pracownia kroju i szycia" p. Ewy Samojlik.
Instruktor teatru - Jolanta Rynkowska
ZADANIA DOMOWE – 19.04.2021 r.
ĆWICZENIE 1
Tym razem potrzebny będzie kłębek wełny. Zaproście do ćwiczenia swoich członków rodziny, ponieważ najlepiej to zadanie wykonać w duecie lub większej liczbie osób. Usiądźcie przy stole lub na podłodze. Musicie najpierw określić uczucie, z jakim kłębek trzeba przekazać siedzącej obok lub na przeciwko siebie osobie, np. z czułością , delikatnie, prosząc. W następnym etapie przekazywania kłębka zmieniamy emocje, np. wyrażamy gniew, złość, agresję. Urozmaicimy to ćwiczenie dodając charakter kłębkowi włóczki. Raz niech będzie ciężki, a raz lekki jak piórko; raz – bardzo ruchliwy i skaczący i trzeba nad nim zapanować, uspokoić go. Kłębek może też być zwierzątkiem. Nie używamy słów, a jedynie mimiką twarzy, gestem, grą „ciałem” okazujemy emocje. Możemy dodać dźwięki.
ĆWICZENIE 2
Poszukajcie w domu przedmiotów: kartki papieru, buta, książkę, linijkę, piórnik, rękawiczkę, itp. Na hasło: „trzymaj!” musicie znaleźć własny sposób uchwycenia swojego wybranego przedmiotu, np. na dłoni, na łokciu, na plecach, na jednym palcu… i pokonać jak najdłuższą z nim drogę, np. z pokoju do pokoju, z korytarza do pokojów, z kuchni do przedpokoju. Ażeby to ćwiczenie utrudnić proponuję, abyście pokonywali swoją domową przestrzeń w podskokach, na palcach, maszerując tyłem, z jednym zamkniętym okiem, podskakując na jednej nodze. Ależ to będzie zabawa!
ZADANIA DOMOWE - 15.04.2021 r.
Były ćwiczenia buzi i języka, czas na kolejne zadania, które będą uruchamiać Wasze ciała.
ĆWICZENIE 1
Do zabawy uruchomimy Wasze ciała. Potrzebne będą wykonane przez Was różne maski (zakrywające całą twarz) lub półmaski (zakrywające tylko oczy). Mogą być wykonane z papieru, tektury, materiału, na gumce, na kijku. Mogą mieć też różne kształty: ósemki, prostokątne, trójkątne. Ważne, abyście mogli przez nie swobodnie patrzeć. Wyobraźcie sobie postać, jaką chcielibyście być, np. staruszką, królową, sługą, niewidomym, sędzią na boisku, itp… . Pomyślcie w jaki sposób moglibyście się poruszać, jakich używać gestów i jakiej ekspresji ciała do przedstawienia swoich postaci. I co najważniejsze – nie używamy SŁÓW! Możecie wykorzystać też muzykę, która jeszcze bardziej urozmaici Wasz pokaz. Uruchamiamy swoją wyobraźnię, aby poznawać swoje ciało i własne możliwości ruchowe.
Do dzieła!
ĆWICZENIE 2
Tym razem dostaniecie do ręki niewidzialne miecze. Musicie mieć do zabawy najlepiej partnera (rodzeństwo, rodziców). Będziecie wykonywać precyzyjnie określone ruchy na podawane kolejno hasła, np. „raz” - pchnięcie mieczem do przodu, „dwa” – ścięcie niskiej trawy, „trzy” – przecięcie na pół dużej kuli, „cztery” – obrót wokół własnej osi. Każde hasło to jeden precyzyjny ruch. Możecie zwiększyć ilość haseł, możecie wymyślać własny ruch – tu podpowie już Wasza fantazja. Natomiast zadaniem Waszego partnera jest reagowanie na ruch miecza w ustalony sposób, np. krok w tył, przysiad, podskok, odbiegnięcie i przybiegnięcie, unik w bok… . W tym ćwiczeniu chodzi o to, aby uzyskać rytmiczne wspólne działanie. A to wymaga dużej koncentracji. Dla utrudnienia zadania można zmieniać kolejność haseł.
Instruktor teatru – Jolanta Rynkowska